corn.jpg

ایران در گرجستان کشاورزی می‌کند/اولویت کشت ذرت و دانه‌روغنی

چاپ

خبرگزاري فارسalt

 معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه ایران در 29 محصول اساسی تا رتبه بیستم دنیا را دارد گفت: ایران با خرید دو هزار هکتار از زمین‌های گرجستان ذرت و دانه‌های روغنی کشت می‌کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، ناصر توکلی امروز در نشست خبری در غرفه وزارت جهاد کشاورزی نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی با اعلام این خبر اظهار داشت: در حالی که اوایل انقلاب محصولات کشاورزی 25 میلیون تن بود با 4.5 برابر افزایش به 118 میلیون تن رسیده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: این میزان محصول توسط 4.5 میلیون بهره‌بردار در 18.5 میلیون هکتار زمین‌های کشاورزی تولید می‌شود که امکان افزایش 2 تا 3 برابر این میزان نیز وجود دارد.

توکلی گفت: در زمینه محصولات باغی ایران مزیت فوق‌العاده‌ای دارد و امسال یک میلیون و 200 هزار تن به کشورهای دیگر صادر شده است.

وی تأکید کرد: ایران در بازارهای عراق، افغانستان و سوریه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

*جایگاه نخست صادرات پسته و زعفران ایران

توکلی همچنین تصریح کرد: ایران جایگاه نخست صادرات پسته و زعفران را در دنیا دارد و تلاش می‌کند در سایر محصولات نیز به چنین جایگاهی برسد.

*نیاز به 700 هزار تن واردات برنج/ایجاد اختلال در بازار توسط افراد سوجو

وی در پاسخ به سئوالی درباره دلیل افزایش قیمت برنج گفت: تولید برنج امسال 2 میلیون و 200 هزار تن بود و کل نیاز کشور هم 2 میلیون و 900 هزار تن است و در مجموع تولید و وارداتی که انجام شده بیش از این میزان در کشور وجود دارد.

توکلی افزود: البته هر زمانی یک سری افراد هستند که به دنبال منافع خود و ایجاد اختلال در بازار هستند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: با تصویب طرح انتزاع و ابلاغ آن از سوی شورای نگهبان هماهنگی آمار تولید و مصرف و به تبع آن کنترل واردات بهتر خواهد شد.

توکلی همچنین در خصوص الگوی کشت افزود: الگوی کشت در بخش کشاورزی انجام می‌شود اما باید بدانیم که فعالیت در بخش کشاورزی متمایز از بخش صنعت است و اگر الگوی کشت هم ارائه می‌شود احتمال برهم زدن آن توسط عوامل غیرطبیعی وجود دارد.

*کشاورزی ایران در گرجستان در مساحت 2000 هکتار

توکلی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس، درباره کشت برون‌مرزی گفت: طرح استفاده از ظرفیت کشاورزی کشورهای آسیای میانه و کشورهای اسلامی برای تأمین نیازهای داخل با حضور سرمایه‌گذاران داخلی و فارغ‌التحصیلان بخش کشاورزی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: سفرهای زیادی در این زمینه از طریق صندوق توسعه آذربایجان شرقی به کشور گرجستان و سایر کشورها انجام شده است.

توکلی افزود: 2 هزار هکتار از اراضی کشور گرجستان خریداری شده و مقدمات کار برای کاشت صورت گرفته است.

وی ادامه داد: اولویت کشت در این زمینه‌ها برای دانه‌های روغنی و ذرت است اما در عین حال با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم منطقه اقدام به کشت می‌کنیم.

*کشاورزی چینی‌ها در برزیل

وی با بیان اینکه استفاده از ظرفیت سایر کشورها به عنوان سیاست جدید در کشورها محسوب می‌شود گفت: در حال حاضر چینی‌ها 2 میلیون هکتار از زمین‌های برزیل را به منظور تولید کشاورزی استفاده می‌کنند.

*امسال 4 میلیون کود توزیع می‌شود/ قرارداد با پتروشیمی‌ها

وی در پاسخ به سئوال دیگر فارس که با توجه به کاهش تأمین کود شیمیایی که قبلا حدود 5 میلیون تن بود چه برنامه‌ای برای تقویت تولید دارید گفت: مصوبه‌ای وجود دارد که پتروشیمی‌ها بعد از تأمین نیاز کودی داخل کشور اقدام به صادرات کنند. ضمن اینکه سال گذشته قرارداد تحویل کود به میزان 2 میلیون و 200 هزار تن با پتروشیمی‌ها داشتیم که امسال این رقم به 3 میلیون و 200 هزار تن رسیده است.

وی ادامه داد: اگر چه سال گذشته در تأمین فسفات مشکلاتی بود اما امسال تإمین 700 هزار تن کود فسفاته را در برنامه داریم و تاکنون بیش از 100 هزار تن خریداری و حمل شده و در انبارهای شرکتهای خدمات حمایتی موجود است.

توکلی همچنین گفت: 150 هزار تن کود پتاسه هم تأمین می‌شود که در مجموع امسال 4 میلیون تن کود کشاورزی توزیع خواهد شد.

وی همچنین تأکید کرد: البته مصرف کود در کشور نیز در جهت تولید غذای سالم و کشاورزی پایدار باید بهینه شود.

توکلی در پاسخ به فارس که تفاوت نرخ ارز باعث تحریک پتروشیمی‌ها به سمت صادرات شده و سال گذشته نیز 100 درصد قراردادشان را عملی نکردند چه تضمینی وجود دارد که امسال به تعهداتشان پایبند باشند، گفت: شرکتهای پتروشیمی همکاری بسیار خوبی با ما دارند و ظرفیت تولید 5 میلیون تن نیز دارند که نیاز کشور به اوره تنها 3 میلیون تن است.

وی ادامه داد: شرکتهای پتروشیمی حتی با انجام عملیات سوآپ تحویل کود شیمیایی را در مراکز نزدیکتر و با هزینه کمتری برای ما میسر کرده‌اند.