corn.jpg

معاون وزير کشاورزي: توليد گوشت مرغ؛ بيش از نياز کشور

چاپ

واحد مركزي خبرalt

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی گفت : تولید گوشت مرغ در کشور تا پایان امسال به یک میلیون و900 هزار تن می رسد که این رقم بیش از نیاز کشور است.
به گزارش خبرنگار ما سعادت الله عباسی در حاشیه نخستین نمایشگاه دستاوردهای نظام اسلامی در پرتو قانون اساسی در نشست خبری با بیان اینکه ظرفیت سالانه تولید گوشت مرغ در کشور دو میلیون تن است افزود : تاکنون یک میلیون و 800 هزار تن تولید شده است.
وی با اشاره به اینکه افزایش کمی و کیفی محصولات دامی، طیور، گوشت قرمز و دیگر فرآورده ها جزو سیاستگذاری های وزارت جهاد کشاورزی است گفت : دوره پرورش مرغ 40 تا 50 روز است و هم اکنون متوسط چهار دوره در سال مرغ پرورش می دهیم که تا شش دوره هم قابل افزایش است.

عباسی با اشاره به اینکه ظرفیت سالانه تولید تخم مرغ در کشور نیز یک میلیون تن است افزود : تا پایان امسال 850 تا 900 هزار تن تخم مرغ تولید می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولید تخم مرغ مازاد بر نیاز کشور است گفت : تاکنون بیش از 20 هزار تن تخم مرغ صادر شده است که تا پایان امسال به 30 هزار تن خواهد رسید.
وی میزان تولید سالانه شیر خام را هم در کشور 10 و نیم میلیون تن بیان و اضافه کرد : پارسال 250 هزار تن محصولات لبنی صادر کردیم که امسال افزایش خواهد یافت.
عباسی با اشاره به اینکه میزان تولید گوشت قرمز تا پایان امسال به 980 هزار تن می رسد گفت : کمتر از ده درصد نیاز کشور به گوشت قرمز وارد می شود.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود : سال آینده با تکمیل واحد‌های پروار‌بندی در زمینه تولید گوشت قرمز خودکفا می شویم.
وی اضافه کرد : در طرح خودکفایی گوشت قرمز نهاده‌های مورد نیاز پروار‌بندان به صورت مدت‌دار در اختیار آنها قرار می‌گیرد و پس از دوره‌ پروار‌بندی، گوشت تولیدی را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام قرار می دهند و یا پس از فروش آن بهای علوفه تحویل گرفته را بدون سود پرداخت خواهند کرد.
عباسی گفت: یکی‌ دیگر از اقدامات انجام شده برای فعال‌کردن ظرفیت‌های خالی واحد‌های پروار‌بندی، تامین اعتبار 90 میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات فنی است که در قالب وام با سود 10 درصدی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت.
معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه در حال حل مشکل دریافت نهاده برای دامداران هستیم افزود : طرحی را در دستور کار داریم تا آنها از طریق چک و سفته هم بتوانند علوفه مورد نیاز را از شرکت پشتیبانی امور دام تهیه کنند.
وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه دام های مولد پس از 5 تا 9 زایمان کارایی خود را از دست می دهند گفت : دام‌های مولد کشتار‌ شده جزو دام‌های پیر و حذفی هستند و هیچ کدام از آنها جزو دام‌های اقتصادی نبودند.