chick.jpg

توزیع شیر فله‌ای مشروط به تایید در مرحله آزمایش

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی از امکان توزیع شیر فله‌ای در کشور در صورت تایید همه جوانب آن پس از اجرا در مرحله‌ی آزمایشی خبر داد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) محسن مشکات در نشست خبری که به مناسبت دهه فجر در مصلی تهران برگزار شده بود گفت: محصولات دامی برای تضمین سلامت غذایی و بررسی میزان باقی‌مانده‌های دارویی، هورمونی، شیمیایی و ... تحت پایش قرار می‌گیرد که این طرح از سال‌های گذشته برای شیر، عسل، ماهی و گوشت مرغ انجام می‌شد و در سال جاری گوشت قرمز و تخم‌مرغ نیز مورد پایش قرار گرفت.

وی افزود: این محصولات از نظر میزان باقی‌مانده‌های شیمیایی، دارویی و ... در حد استانداردی بوده و نتایج کسر شده نشان می‌دهد که بیش از 96 درصد مرغ‌های تولید‌شده از نظر میزان باقی‌مانده‌ها در حد استاندارد قرار دارند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی عنوان کرد: در سال گذشته 25 میلیارد تومان برای خرید واکسن و مواد بیولوژیکی مورد نیاز و 12 میلیارد تومان برای توسعه خدمات پزشکی در مناطق روستایی _ عشایری در نظر گرفته شد که این اعتبارات در اختیار سازمان قرار گرفته است.

مشکات افزود: در حال حاضر 10.5 میلیون تن شیرخام در کشور تولید می‌شود که 6.5 میلیون تن آن در اختیار صنایع قرار گرفته و مابقی آن به صورت خودمصرفی یا توزیع در روستاها و ... مصرف می‌شود.

وی با بیان این‌که تقاضای عرضه‌ی شیر فله‌ای به صورت بسته‌بندی از سوی اتحادیه دامداران مطرح شد اظهار کرد: وزارت بهداشت و صنایع لبنی با این موضوع مخالفت کردند چراکه وزارت بهداشت معتقد بود که عرضه‌ی فله‌ای شیر ممکن است سبب انتقال و انتشار برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و دام مانند تب مالت و غیره شود.

مشکات ادامه داد: از آنجا که سازمان دامپزشکی مسوولیت نظارت بر فرآورده‌های خام دامی را بر عهده دارد این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و درصدد هستیم تا عرضه‌ی فله‌ای شیر خام را در چند نقطه به صورت آزمایشی اجرا کنیم و در صورت مشاهده‌ نشدن مشکلات بتوانیم آن را در کشور اجرا کنیم.

به گفته معاون سازمان دامپزشکی عرضه‌ی فله‌ای شیر خام به صورت بسته‌بندی به کاهش قیمت شیر خام در بازار مصرف‌ کمک می کند.

وی گفت: در سال جاری 110 واحد تولید مرغ بدون آنتی‌بیوتیک یا سبز در 11 استان کشور شروع به فعالیت کرد که در صورت مثبت‌بودن نتایج آزمایش‌های دوره‌ای در طول فرآیند تولید می‌تواند برچسب مرغ سبز یا مرغ آنتی‌بیوتیک را روی تولیدات خود بزند و در بازار عرضه کنند.

مشکات خاطر نشان کرد: 93 پروژه آماده بهره‌برداری در دهه فجر با اعتباری بالغ بر 120 میلیارد ریال افتتاح می‌شود.