corn.jpg

افزایش نرخ ارز تأثیر مستقیم در قاچاق دام و طیور دارد

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی از تولید یک میلیون و 900 هزار تن گوشت مرغ، 900 هزار تن تخم‌مرغ، 10 میلیون و 500 هزار تن شیرخام و 980 هزار تن گوشت قرمز در امسال خبر داد و گفت: افزایش نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیم در قاچاق دام سبک و سنگین، مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد.
به گزارش خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) سعادت‌الله عباسی در نشست خبری که مناسبت ایام دهه فجر برگزار شده بود اظهار کرد: افزایش کمی و کیفی تولیدات دام و طیور همواره مورد توجه قرار گرفته به گونه‌ای که در حال حاضر ظرفیت تولید دو میلیون تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد و تا پایان سال یک میلیون و 900 هزار تن گوشت مرغ تولید خواهد شد.

وی با بیان این‌که امسال ظرفیت تولید یک میلیون تن تخم‌مرغ در کشور ایجاد شده است پیش‌بینی کرد: میزان تولید این محصول به 900 هزار تن می‌رسد و 30 هزار تن صادرات از این محصول به کشور‌های متقاضی صادر خواهیم کرد.

عباسی با اشاره به تولید 10.5 میلیون تن شیر خام در کشور گفت: سال گذشته 250 هزار تن محصولات لبنی صادر شده است که امسال روند رو به رشدی خواهد داشت.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: 980 هزار تن گوشت قرمز در سال جاری تولید شده که با توجه به نیاز بازار مصرف برای امسال به واردات کمتر از 10 درصد نیاز خواهیم داشت اما برای سال آینده درصدد هستیم با تکمیل واحد‌های پروار‌بندی به خودکفایی دست یابیم.

وی درباره‌ی چگونگی اجرای طرح خودکفایی گوشت قرمز عنوان کرد: در این طرح نهاده‌های مورد نیاز پروار‌بندان به صورت مدت‌دار در اختیار آنها قرار می‌گیرد و پس از دوره‌ی پروار‌بندی، گوشت تولیدی را تحویل شرکت پشتیبانی امور دام قرار می دهند یا پس از فروش گوشت بهای علوفه تحویل گرفته را بدون سود پرداخت خواهند کرد.

عباسی یکی‌دیگر از اقدامات انجام شده برای فعال‌کردن ظرفیت‌های خالی واحد‌های پروار‌بندی را در نظر گرفتن 90 میلیون تومان تسهیلات از محل اعتبارات فنی برشمرد و گفت: این مبلغ در قالب تسهیلات 10 درصدی در اختیار دامداران قرار خواهد گرفت. هم‌چنین درصدد هستیم با مذاکرات انجام شده بستر را برای حل‌شدن مشکل دریافت نهاده برای دامداران فراهم کنیم به گونه‌ای که آنها بتوانند از طریق چک و سفته علوفه‌ی مورد نیاز را از شرکت پشتیبانی امور دام نیز دریافت کنند.

معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: وضعیت تولید علوفه خشبی در کشور به گونه‌ای است که امسال نیازی به واردات نبود اما برای تامین دیگر علوفه‌ها مانند جو و ذرت 30 تا 40 درصد و کنجاله سویا تا 80 درصد به واردات نیاز داشتیم.

به گفته‌ی وی 20 درصد از اعتبارات ملی طرح توسعه‌ی بخش کشاورزی برای پروار‌بندان و تزریق نقدینگی به واحد‌های پرواربندی در نظر گرفته شده است.

عباسی ادامه داد: در سال گذشته 6000 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های توسعه‌ی بخش کشاورزی پیش‌بینی شده بود که تاکنون 50 درصد آن جذب شده و در صدد جذب مابقی آن هستیم. هم‌چنین برای سال جاری 3000 میلیارد تومان اعتبار برای طرح‌های توسعه‌ی بخش کشاورزی در نظر گرفته شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پاسخ به خبرنگار ایسنا مبنی بر مشخص‌نبودن آمار دقیقی از کشتار دام‌های مولد گفت: در حال حاضر 10 تا 15 درصد از ترکیب گله در واحد‌های دامی از جمله دام‌های حذفی بوده که شامل دام‌های مولد پیر هستند و چندین‌بار در مرحله‌ی تولید قرار گرفته‌اند لذا باید به صورت طبیعی از چرخه‌ی تولید حذف شوند اما این موضوع به اشتباه به عنوان کشتار دام‌های مولد از سوی دامداران به دلیل وجود مشکلات بسیار مطرح می‌شود.

وی افزود: در سال جاری بیش از 30 هزار رأس گاو شیری به ظرفیت پروار‌بندی‌های کشور اضافه شده که تأثیر مناسبی در افزایش تولیدات دامی داشته است اما دام‌های مولد کشتار‌شده همگی جزو دام‌های پیر و حذفی بوده‌اند.

عباسی هم‌چنین درباره‌ی وضعیت قاچاق دام عنوان کرد: گران‌شدن نرخ ارز می‌تواند تأثیر مستقیم در قاچاق دام سبک و سنگین، مرغ و تخم‌مرغ داشته باشد.

او درباره‌ی طرح شناسنامه‌دار کردن دام نیز عنوان کرد: در حال حاضر بیش از 50 درصد از دام‌های سبک و کمتر از 20 درصد از دام‌های سنگین شناسنامه‌دار شده‌اند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی افزود: تاکنون بیش از یک میلیون رأس دام اصیل و دو تا سه میلیون رأس گاو دورگه یا آمیخته هویت‌دار شده‌اند اما برای هویت‌دار شدن کل جمعیت دامی کشور باید اعتبارات مورد نیاز جذب شود.

عباسی درباره‌ی وضعیت تولید زنبور‌عسل گفت: بیش از پنج میلیون کلونی زنبور عسل در کشور وجود دارد و در سال‌های اخیر حمایت‌های مناسبی از صنعت زنبور‌داری شده است که می‌توان به تشکیل صندوق ملی حمایت از صنعت زنبور‌داری با اعتباری بالغ بر شش میلیون تومان اشاره کرد.

به گفته وی زنبور‌داران می‌توانند برای خرید کامیون‌های مخصوص حمل زنبور‌های عسل از تسهیلات پیش‌بینی شده استفاده کنند.

معاون امور تولیدات دامی وزیر جهاد کشاورزی درباره‌ی تسهیلات فاز اول هدفمند‌ی یارانه‌ها در بخش تولیدات دامی اظهار کرد: اصلاح ساختار واحد‌های تولیدی در مرغداری‌ها انجام شد؛ به گونه‌ای که بیش از 7000 مرغداری در مراحل مختلف در این طرح قرار گرفتند که سبب شد 30 درصد در مصرف سوخت و 70 درصد در مصرف انرژی کاهش هزینه داشته باشند. هم‌چنین تلفات مرغداری‌ها تا سه درصد کاهش یافت و میزان جوجه‌ریزی در هر متر مربع از 10 تا 12 قطعه به بیش از 18 قطعه افزایش یافت.

عباسی ادامه داد: در طرح‌های توسعه‌ بخش‌های کشاورزی بیش از 40 درصد تسهیلات به طرح‌های دام و طیور و آبزیان اختصاص یافته است.

وی درباره‌ی طرح‌های آماده افتتاح در دهه فجر عنوان کرد: 482 واحد تولیدی مختلف با اعتبار بالغ بر 311 میلیارد تومان در دهه فجر افتتاح شده که بیش از 5000 نفر اشتغال مستقیم ایجاد می‌کند.