hen.jpg

کاهش 20 درصدی واردات گوشت/واردات 88 هزار تن گوشت گاو با ارز مرجع

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 واردات گوشت و احشای خوراکی در 10 ماهه سال جاری با کاهش 20 درصدی به حدود 135 هزار تن رسید.
به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در 10 ماهه 1391 ارزش واردات گوشت و احشای خوراکی نیز با کاهش 20 درصدی بالغ بر 620 میلیون دلار شد.
واردات گوشت و احشای خوراکی در 10 ماهه سال جاری از نظر ارزش سهمی معادل 1.4 درصد از کل واردات کشور را به خود اختصاص داد.

این حجم واردات شامل واردات گوشت گاو، گوسفند و مرغ و خروس می‌شود. بیشترین سهم را در واردات گوشت کشور طی سال جاری گوشت گاو به ارزش 443 میلیون دلار و وزن 88 هزار تن به خود اختصاص داده است. 36 هزار تن گوشت مرغ و خروس به ارزش 85 میلیون دلار نیز در این مدت وارد کشور شد.

امارات، برزیل و هند از اصلی‌ترین مبادی ورود گوشت گاو به کشور طی سال جاری تاکنون هستند. چندی پیش شش کشور واردات گوشت گاو خود را از برزیل به دلیل احتمال آلودگی گوشت تولیدی این کشور متوقف کردند. با این وجود ایران اعلام کرد که گوشت وارداتی از برزیل هیچ‌گونه مشکل بهداشتی نداشته و واردات آن متوقف نخواهد شد.

گوشت از جمله اقلامی است که طی سال جاری تاکنون برای واردات ارز مرجع دریافت کرده و حالا بحث‌هایی درباره توقف پرداخت ارز مرجع به واردات گوشت مطرح شده است. رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به این‌که زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز مرجع واردات گوشت نیز شنیده می شود، گفته "زمانی که با کمبود گوشت در کشور مواجه شده بودیم قرار بود حتی برای واردات آن از ارز آزاد نیز استفاده شود زیرا در آن زمان هنوز مرکز مبادله ارزی راه‌اندازی نشده بود.