hen.jpg

احتمال اختصاص ارز مبادله‌ای به روغن و گوشت

چاپ

altخبرگزاری ایسنا

در حالی که ارز مرجع برای واردات برنج حذف شد امکان اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات گوشت و روغن خوراکی نیز در راستای تنظیم بازار شب عید وجود دارد.

محمدحسین برخوردار، رییس مجمع واردات در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، درباره روند تدریجی حذف ارز مرجع از کالاهای موجود در اولویت اول اظهار کرد: در حالی که هنوز عرضه ارز مرجع برای واردات برنج در هاله‌ای از ابهام قرار دارد کالاهای موجود در اولویت اول می‌توانند برای واردات از ارز صادراتی یا ارز اتاق مبادلاتی نیز استفاده کنند.

وی با بیان این‌که زمزمه‌هایی مبنی بر حذف ارز مرجع از واردات گوشت نیز شنیده می شود، گفت: زمانی که با کمبود گوشت در کشور مواجه شده بودیم قرار بود حتی برای واردات آن از ارز آزاد نیز استفاده شود زیرا در آن زمان هنوز مرکز مبادله ارزی راه اندازی نشده بود.

برخوردار ادامه داد: به دلیل کمبو روغن خوراکی در داخل کشور این احتمال می‌رود که مجوز واردات آن با ارز مبادله‌ای داده شود.

رییس مجمع واردات با تاکید بر این‌که این موضوع درباره روغن خوراکی است و در مورد دانه‌های خوراکی هیچ مبحثی برای واردات آن با ارز مبادله‌ای وجود ندارد تصریح کرد: در کنار تولید روغن خوراکی در داخل کشور اگر احساس کمبود در داخل کشور به وجود آید این احتمال می رود که از ارز مبادله‌ای برای واردات آن استفاده شود.

وی اضافه کرد: درباره این موضوع در راستای تنظیم بازار شب عید تصمیم گیری می‌شود و در صورت کمبود از ارز مبادله‌ای برای واردات روغن نباتی استفاده خواهد شد.

برخوردار با تاکید بر این‌که این مبحث بیشتر در مورد روغن زیتون صدق می‌کند، گفت: ممکن است برای تنظیم بازار شب عید اجازه داده شود که برای واردات آن از ارز مبادله‌ای استفاده شود.

اظهارات برخوردار در مورد اختصاص ارز مبادله ای به واردات روغن در حالی است که معاون توسعه بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت تاکی کرده که روغن خام همچنان در روند واردات خود از ارز مرجع استفاده می کند.

به گفته حسن رادمرد بحث اختصاص ارز مبادله‌ای برای واردات روغن مطرح نیست.

رییس مجمع واردات در پایان با بیان این‌که در هر صورت بهترین شیوه تجارت در کشور حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است بیان کرد: با این که امسال برنج به میزان کافی وارد و ذخیره شد ولی تنها به دلیل کمبود آن دریکی از استان‌ها موج آن تمامی استان‌های کشور را فرا گرفت و باعث افزایش قیمت آن شد ولی اختصاص ارز مبادله‌ای یا صادراتی به واردات کالا باعث جلوگیری از تغییر قیمت‌ها می‌شود