hen.jpg

گوشت‌های برزیلی طبق استانداردهای بین‌المللی سالم است

چاپ

altخبرگزاری ایسنا

معاون سازمان دامپزشکی با بیان اینکه ایران یکی از بازارهای مهم گوشت برزیلی است گفت: از آنجاکه دفاعیات و مستندات برزیلی‌ها از سلامت گوشت‌های صادراتی این کشور براساس استانداردهای بین‌المللی است، واردات گوشت از همه ایالت‌های این کشور به جز ایالت پارانا ادامه دارد.

محسن مشکات در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با اشاره به ممنوعیت واردات گوشت برزیلی از ایالت پارانای این کشور تا مشخص شدن نظر قطعی سازمان جهانی بهداشت دام به دلیل بیماری جنون گاوی اظهار کرد: ‌هیأت برزیلی برای ارائه گزارش از وضعیت ابتلای یک رأس گاو 13 ساله به جنون گاوی به ایران سفر کرده بودند چراکه ایران یکی از بازارهای مهم برای گوشت برزیلی محسوب می‌شود.

وی افزود: براساس ادعای این هیأت بلند پایه برزیلی که هفته گذشته به ایران سفر کرده بودند همه توصیه‌ها و استانداردهای سازمان جهانی بهداشت دام در این کشور رعایت می‌شود و برزیل به 100 کشور جهان گوشت صادر می‌کند.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی با بیان اینکه عمده بازار صادراتی گوشت برزیلی روسیه، اتحادیه اروپا،‌ آمریکا و ایران است گفت: 10 کشور پس از شنیدن آلوده بودن گوشت یک رأس گاو برزیلی به بیماری جنون گاوی در واردات گوشت برزیلی محدودیت‌هایی ایجاد کرده‌اند اما از آنجاکه ایران سهم بسزایی در بازار جهانی گوشت برزیل دارد، این هیات بلند پایه برای دفاع از گوشت‌های تولیدی کشورشان به ایران سفر کردند.

مشکات ادامه داد: مسائل مورد بحث با کارشناسان برزیلی درباره کشتارگاه‌های نزدیک محل زندگی این گاو مبتلا به جنون گاوی بود اما استدلال آن‌ها این است که دقیقا به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت دام عمل کرده‌اند و با توجه به اینکه 178 کشور جهان از جمله ایران عضو این سازمان هستند و توصیه‌های آن برای کشورهای عضو جنبه اجرایی دارد.

وی با بیان اینکه سازمان تجارت جهانی برای اظهارنظرهای خود به سازمان جهانی بهداشت دام استناد می‌کند افزود: سازمان جهانی بهداشت دام، کشور برزیل را در زمره 10 کشور قابل اغماض از نظر بیماری‌های دام قرار داده و هنوز این کشور را از فهرست صادرات گوشت خارج نکرده است.

معاون تشخیص و درمان سازمان دامپزشکی افزود: به گفته برزیلی‌ها پس از اینکه گاو 13 ساله براثر حمله عصبی تلف شد، آن‌ها براساس پروتکل‌های سازمان جهانی بهداشت دام این حیوان را کشتار کرده و بر روی آن آزمایش انجام دادند و پس از ارسال نمونه این گاو به آزمایشگاه مرجع انگلستان آن را براساس استانداردهای بین‌المللی حیوان را براساس اصول بهداشتی دفن کرده‌اند.

مشکات با بیان این‌که پس از مشخص شدن نتایج آزمایش نمونه این گاو سازمان جهانی بهداشت دام ابتلای آن به جنون گاوی را تایید کرد گفت: بیماری این گاو 13 ساله از جمله بیماری‌های (atypical) بوده و پس از دفن بهداشتی هیچ گزارش دیگری از جنون گاوی در این کشور منتشر نشده است.

وی افزود: طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت دام گوشت بدون استخوان که از عضلات اسکلتی گاو استحصال می‌شود از نظر جنون گاوی قابل انتقال به انسان نیست.

در پی اعلام یک مورد مثبت بیماری جنون گاوی در یک رأس گاو 13 ساله تلف شده در ایالت پارانای کشور برزیل توسط سازمان جهانی بهداشت دام در دسامبر سال 2012، جمهوری اسلامی ایران صادرات گوشت از این ایالت و دو کشتارگاه همجوار آن را برای واردات به ایران متوقف کرد.

این محدودیت سبب شد تا هیأتی از دامپزشکی فدرال برزیل در سازمان دامپزشکی ایران حضور یافته و از سلامت گوشت‌های صادراتی برزیلی دفاع کنند اما گویا دفاعیات هیأت برزیلی در خصوص تضمین سلامت گوشت ایالت پارانای این کشور برای مسوولان سازمان دامپزشکی ایران قانع‌کننده نبوده چراکه واردات گوشت برزیلی از این ایالت همچنان در انتظار تایید سلامت این محصول از سوی سازمان جهانی بهداشت دام است.