corn.jpg

شیر خام با مازاد تولید روبه‌رو است

چاپ

altخبرگزاری ایانا

مواردی که درباره کمبود شیر خام تولیدی مطرح می‌شود، جوسازی‌هایی از طرف صنایع لبنی بوده تا با جلوگیری از صادرات، این محصول را به هر قیمتی خریداری کنند.

مدیرعامل اتحادیه شرکت تعاونی دامداران ایران در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: میزان تولید شیر خام به وضعیت مازاد تولید رسیده و به‌دلیل ممنوعیت صادرات شیر خشک، حجم زیادی از شیر خشک در کارخانه‌ها باقی مانده است.

سعید سلطانی افزود: در شش ماهه اول سال، 280 هزار تن شیر و 15 هزار و 500 تن شیر خشک به خارج از کشور صادر شده است.

وی خاطرنشان کرد: مواردی که درباره کمبود شیر خام تولیدی مطرح می‌شود، جوسازی‌هایی از طرف صنایع لبنی بوده تا با جلوگیری از صادرات، این محصول را به هر قیمتی خریداری کنند.

سلطانی درباره گرانی فرآورده‌های لبنی در بازار مصرف ادامه داد: دامداران شیر درجه یک با بار میکروبی پایین را به قیمت 930 تومان به صنایع لبنی می‌فروشند و در زمینه افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی بی‌تقصیرند.

وی درباره کاهش قدرت خرید فرآورده‌های لبنی توسط مردم تصریح کرد: فرآورده‌های لبنی با هر قیمتی تضمین‌کننده سلامت افراد است که با جایگزینی تنقلات می‌تواند در سبد مصرفی مورد استفاده قرار گیرد.

این فعال بخش خصوصی یادآور شد: یکی از راهکارهای پیشنهادشده برای افزایش شیر در کشور، عرضه شیر به‌صورت فله است که هنوز از سازمان دامپزشکی پیگیری می‌شود.

سلطانی تأکید کرد: با این طرح، شیر فله دامداری‌هایی که دامپزشکی آنها را تأیید کرده و دارای پروانه بهداشتی هستند، در سطح شهر عرضه و مشخصات دامداری و نحوه پخت آن در اختیار مصرف‌کننده قرار می‌گیرد.

وی اظهار داشت: فروش شیر خام به این شکل در بسیاری از کشورهای جهان مانند آمریکا مورد استفاده بوده و سرانه مصرف شیر افزایش می‌یابد.

سلطانی در پایان گفت: برای افزایش سرانه مصرف لبنیات باید فرهنگ‌سازی‌های بیشتری انجام شود؛ به‌طوری‌که سن پوکی استخوان در ایران 20 سال کمتر از کشورهای پیشرفته است.