corn.jpg

کمتر از نیم درصد از اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک هستند

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد یعنی 4.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک قرار بگیرد اما به گفته دبیر انجمن ارگانیک در صورت حمایت‌های لازم، سطح زیرکشت این محصولات تا پایان برنامه به یک میلیون هکتار می‌رسد که این میزان تنها یک چهارم از اهداف تعیین شده است.
مهدی مهدی‌پور- دبیرانجمن ارگانیک ایران - در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: در حال حاضر بیش از 85 هزار هکتار از اراضی کشور تحت مدیریت ارگانیک قرار دارد و محصولات متنوعی مانند پسته وحشی، پسته معمولی، عسل، برنج، چای، زعفران، خرما، انار، انگور، کشمش، کیوی و... به صورت ارگانیک تولید می‌شود یا در حال گذار به ارگانیک هستند.

وی با بیان این‌که سطح بسیار کمی از اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک قرار دارد افزود: در صورت حمایت‌های دولتی و ایجاد بسترهای مناسب می‌توان سطح زیرکشت محصولات ارگانیک کشاورزی را تا پایان برنامه پنجم توسعه به یک میلیون هکتار رساند که در این صورت نیزبه 10 درصد نخواهد رسید.

به گفته مهدی‌پور محصولات کشاورزی ارگانیک در حال حاضر با مشکلاتی مواجه هستند اما امسال هیچ حمایتی از آنها صورت نگرفت.

دبیر انجمن ارگانیک ایران بازارسازی، برندسازی، شناسایی مناسب محصولات ارگانیک، بسترسازی برای توسعه و گسترش تقاضای داخلی این محصولات و حمایت از محصولات ارگانیک در قالب بیمه‌های دولتی و خصوصی را از جمله اقدامات ممکن برای توسعه سطح زیر کشت این محصولات در کشور دانست.

این در حالیست که وزیر جهاد کشاورزی هفته گذشته در نشست مشترک مسوولان جهاد کشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: 30 درصد از محصولات کشاورزی ایران به صورت طبیعی و ارگانیک تولید می‌شود که مردم باید بیشتر با این محصولات آشنا شوند و آن را مصرف کنند.

تا پایان برنامه پنجم توسعه باید 25 درصد یعنی 4.5 میلیون هکتار از اراضی کشاورزی تحت مدیریت ارگانیک و مبارزه بیولوژیک (IPM) قرار گیرد اما طبق آنچه دبیر انجمن ارگانیک تاکید کرده در صورت حمایت‌های لازم، سطح زیرکشت این محصولات تا پایان برنامه به یک میلیون هکتار می‌رسد و این میزان تنها یک چهارم از اهداف تعیین شده در برنامه پنجم توسعه است.