wheat.jpg

گندم‌داخلی به خوراک دام رسید/رئیس جمهور درست به آمارها ورود کند

چاپ

خبرگزاري فارسalt

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس با بیان اینکه مشکل اقتصاد کشور ضعف مدیریت است، گفت: رئیس جمهور آمارهای که می‌گویند تخصصی باشد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس عباس رجایی رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس بعد از صحبت‌های امروز رئیس‌جمهور در مجلس، طی سخنانی اظهار داشت: امروز بعد از 33 سال که از انقلاب اسلامی می‌گذرد، همچنان مشکل همه حوزه‌های اقتصادی و غیر اقتصادی عنصر مدیریتی است، اگر مسئله مدیریتی در سیستم اجرایی کشور را اصلاح می‌کردیم، قطعا بسیاری از مشکلات امروز پیش نمی‌آمد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس ادامه داد: مهمترین مشکلی که در حوزه کشاورزی وجود دارد، این است که نگاه ما به این بخش همانند سایر بخش‌ها است و این اصلا قابل قبول نیست، چرا که در این بخش همواره با موجود زنده سروکار داریم و در مورد نیازهای این بخش نمی‌توانیم، بگوییم که فعلا وجود ندارد.

وی ادامه داد: از سوی دیگر کشاورزی بخشی است که همه عملکرد آن به ملت ایران بر می‌گردد و محصول این بخش در سر سفره همه ملت ایران وجود دارد و اگر خللی هم به آن وارد شود بازتاب آن به تمام ملت ایران بر می‌‌گردد.

رجایی نماینده اراک و کمیجان ادامه داد: همچنین ساختار کشاورزی طوری است که تمام مسائل و مشکلات آن باید در داخل خود بخش برطرف شود و همانند بخش خدمات و بازرگانی قابل شیفت کردن به سایر بخش‌ها نیست.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین ادامه داد: هنوز کشاورزی کشور از سنتی بودن خارج نشده است و بنابر این به همین دلایل نگاه به این بخش باید متفاوت از سایر بخش‌ها باشد.

*مدل اقتصادی بخش کشاورزی باید متفاوت باشد

وی افزود: نمی‌توانیم مدل‌های اقتصادی که در سایر بخش‌ها استفاده می‌شود، را نیز در بخش کشاورزی به کار گیریم، مثلا اگر گاز در یک گلخانه قطع شود باعث می‌شود کل گلخانه از بین برود و از حیز(حوزه) انتفاع ساقط شود. اما اگر گاز در کارخانه صنعتی قطع شود خسارت جزئی به آن وارد می‌شود.

 وی ادامه داد: اگر برق یک پرورش ماهی قطع شود تمام ماهیان آن از بین می‌رود اما قطع برق در بخش کشاورزی باعث تنها خسارتی به آن بخش می‌شود.

*انتظار از رئیس جمهور درباره آمارهای تخصصی کشاورزی

وی در ادامه صحبت‌های خود اظهار داشت: انتظار داریم، اگر رئیس‌جمهور آمارها و داده‌های را در صحبت‌های خود بیان می‌کند، تخصصی و دقیق باشد مثلا اگر رئیس‌جمهور در مورد جنگل اعلام می‌کند که دامداران را به جنگل‌ها بفرستیم که به عنوان حافظ جنگل باشد حرف درستی نیست، زیرا اصلا اگر جنگل، جنگل باشد علوفه نباید داشته باشد.

وی ادامه داد: اگر قرار باشد دامداران به جنگل بروند مفهوم آن این است که درختان آن قطع شو،د تا نور آفتابی به علوفه بین درختان بتابد تا آنها رشد کنند و بعد دام‌های تعلیف کنند، در حالی که این موضوع برخلاف طرح صیانت از جنگل است.

رجایی گفت: بهتر است دولت به جای فرستادن دام به جنگل و یا پرداختن به استفاده از منابع طبیعی که رانت بسیاری را برای افراد سودجو ایجاد می‌کند، در خصوص حضور در بازارهای جهانی، تجارت جهانی، فروش محصول حلال اقدام کند.

*گندم کشاورزی خوراک دام شد/دولت 8 میلیون تن واردکرد

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین با اشاره به برخی سیاست‌ها اظهار داشت: حمایت از بخش کشاورزی باید واقعی شود، امسال 8 میلیون تن گندم با میانگین قیمت هزار تومان وارد کشور شد، اما این گندم را از روستائیان و کشاورزان خودمان خریداری نکردیم چرا که آنقدر قیمت‌ها را پایین گرفتیم که گندم تولیدی کشاورزان خوراک دام شد و این نگاه نمی‌تواند در جهت حمایت از کشاورز باشد.

*قیمت نهاده‌ها در فاز اول هدفمندی 5 برابر شد

وی همچنین در حوزه هدفمند‌سازی یارانه در بخش کشاورزی گفت: در فاز اول اجرای هدفمندی یارانه‌ها قیمت نهاده‌های کشاورزی تا 5 برابر افزایش یافت قیمت سم، علف‌کش و حشره‌کش، قارچ‌کش با افزایش 5 برابری به قیمت 80 هزار تومان در هر لیتر رسید. قیمت مواد بیولوژیک و کود شیمیایی حداقل 5 برابر شد و قیمت ماشین آلات نیز تا دو برابر افزایش یافت و همه اینها قیمت تمام شده محصولات را بالا برد.

*دامداران را به تعزیرات فرستادند

وی گفت: علی‌رغم افزایش قیمت‌ها تعزیرات حکومتی، تولید‌کنندگان کشاورزی را تعزیراتی کردند که چرا شیر را به قیمت هزار تومان می‌فروشد. اصلا به تعزیرات چه ربطی دارد، زیرا افزایش قیمت نهاده قیمت تولید را بالا برده است.

*یارانه تولید را ندادند

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس همچنین تصریح کرد: در حالی که هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافت یارانه تولید تصریح شده در قانون هدفمندی را نیز ندادند.

رجایی گفت: من معتقدم که در بخش کشاورزی هم به تولید باید یارانه داده شود و هم به مصرف‌کننده و هیچ کدام از اینها را نمی‌توان به نفع دیگر مصادره کرد.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس تصریح کرد: انتظار است که در مورد مسائل تخصصی بخش کشاورزی مسئولان نگاه جدی و جدید داشته باشند.