chick.jpg

افزایش صادرات گندم نامرغوب هندی در سال 2013

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 میزان صادرات گندم کیفیت پایین از سوی هند در سال میلادی جاری سه برابر شده و به رکورد شش میلیون تن می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در شرایطی‌که استرالیا و روسیه به عنوان دومین و سومین صادر‌کننده بزرگ گندم درجهان با به دلیل آب و هوای نامساعد با کاهش تولید مواجه هستند، هند به دلیل تولید بالا در پنج سال گذشته، ذخائر عظیمی دارد.

میزان گندمی که هند قرار است صادر کند در مقایسه با معاملات جهانی حدود 140 میلیون تن اندک به ‌شمار می‌رود اما می‌تواند نیاز خریداران بزرگ گندم کیفیت پایین را در خاورمیانه و آفریقا تامین کند.

صادرات گندم هند در سال گذشته به دو میلیون تن رسید و عرضه بیشتر از سوی این کشور در شرایطی که ذخائر گندم آمریکا - بزرگترین صادرکننده جهان- به پایین‌ترین میزان در چهار سال گذشته کاهش یافته، صعود قیمت در معاملات بازار جهانی گندم را محدود خواهد کرد.

انتظار می‌رود تامین جهانی گندم با تداوم خشکسالی آمریکا محدود‌تر شود اما رکورد تولید هند مصادف با کاهش صادرات گندم کیفیت پایین از سوی رقیبان اصلی این کشور بوده است.

استرالیا میزان بالایی گندم در سال 2011 تولید کرد اما بارانهای بی‌موقع کیفیت محصول این کشور را کاهش داد و تولید سال بعدش نیز به دلیل آب و هوای خشک، بیش از یک چهارم کاهش یافت. میزان صادرات گندم روسیه نیز به دلیل خشکسالی در سال جاری به نصف کاهش یافته و به 10.5 میلیون تن می‌رسد. از سوی دیگر قیمت‌های گندم هندی حداقل 20 دلار در هر تن ارزان‌تر از نوع مشابه استرالیایی است.

هند که دومین تولید‌کننده بزرگ گندم در جهان است، معمولا نیمی از تولیدش را مصرف می‌کند اما اجرای یک برنامه حمایتی از سوی دولت و هم‌چنین آب و هوای مساعد، افزایش تولید و مازاد را در پی داشته است.

تولید گندم این کشور سال گذشته به رقم خیره کننده 93.90 میلیون تن افزایش یافت در حالیکه میزان مصرف نسبت به سال پیش از آن تغییری نداشت و حدود 76 میلیون تن بود.

پیش‌بینی می‌شود محصول امسال از این رقم هم بالاتر باشد و دردسر دیگری برای دولت به وجود آورد که در حال حاضر نیز به دلیل کمبود فضای ذخیره‌سازی ناچار شده‌ گندم را در فضای باز و در شرایط نامطلوب نگهداری کند.

میزان ذخایر گندم هند به 34.4 میلیون تن بالغ می شود که چهار برابر هدف رسمی برای ذخایر است و از سوی دیگر دولت باید برای ذخیره 40 میلیون تن گندمی که از کشاورزان خریداری خواهد کرد، فضا فراهم کنند. این خرید‌ها کمتر از دو ماه دیگر آغاز خواهد شد.

وزارت کشاورزی آمریکا در گزارش اخیر خود پیش‌بینی کرده که صادرات گندم هند از 7.5 میلیون تن در سال پیش به هشت میلیون تن تا ژوئن سال 2013 افزایش می‌یابد.

به گزارش رویترز با این وجود بازرگانان می‌گویند که به دلیل کمبود واگن‌های راه آهن، صادرات گندم هند به حدود شش میلیون تن محدود خواهد شد.