corn.jpg

برداشت مکانیزه پنبه در ۳ استان/ تولید ۱۸۰ هزار تن وش پنبه

چاپ

خبرگزاري فارسalt

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه پنبه در ۳ استان خراسان، فارس و اردبیل مکانیزه برداشت می‌شود، گفت: تولید وش پنبه به 180 هزار تن می‌رسد.
به گزارش خبرگزاری فارس برداشت پنبه طلای سفید که در کشور از دیرباز به صورت سنتی انجام می‌شود، مشکل اصلی کشاورزان پنبه‌کار محسوب شده و  قیمت تمام شده تولید را بالا می‌برد.

ناصر توکلی معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس از اجرای برداشت مکانیزه پنبه در کشور خبر داد و گفت: برداشت مکانیزه پنبه به صورت الگویی در سه استان خراسان، فارس و اردبیل پی‌گیری می‌شود و به ترتیب در تمام استان‌های پنبه‌کار اجرایی خواهد شد.

*پیش‌بینی تولید 180 هزار تن وش پنبه

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه سطح زیرکشت پنبه در 18 استان کشور به 100 هزار هکتار رسیده است، گفت: پیش‌بینی می‌شود از این سطح کشت 180 هزار تن وش پنبه (پنبه حلاجی نشده) تولید شود.

توکلی همچنین با بیان اینکه برداشت پنبه از استان‌های کشور از اواخر شهریور آغاز شده و ادامه دارد،  گفت: تاکنون 100 هزار تن وش پنبه برداشت شده و میزان تولید بذر پنبه نیز 2400 تن کرک‌دار و 300 تن بذر دلینته تاکنون تولید شده است.

وی با بیان اینکه محلوج تولیدی پنبه تاکنون 26 هزار تن بوده است گفت: 39 هزار تن از دوره قبل انتقال یافته و طی 7 ماه اول سال نیز مقدار 34 هزار تن محلوج پنبه وارد کشور شده و در مجموع  73 هزار تن محلوج پنبه عرضه بازار شده است.

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود: شرایط جوی برف و باران در بسیاری از استان‌ها عملیات برداشت پنبه را با کندی مواجه کرده است.

*قیمت وش پنبه

به گفته توکلی قیمت هر کیلوگرم وش پنبه در استان‌های شمالی هر کیلو وش پنبه 1100 تومان، پنبه‌دانه 900 تومان و محلوج پنبه 4550 تومان است و در استان‌های خراسان و دیگر مناطق خشک هر کیلو وش پنبه به طور متوسط 1900 تومان، پنبه‌دانه 1200 تومان و محلوج پنبه 4500 تومان عرضه می‌شود.