corn.jpg

سطح بسیار مطلوب مزارع گندم و جو/افزایش ۱۵درصدی تولید جو در سال آینده

چاپ

خبرگزاري فارسalt

معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به سطح سبز بسیار مطلوب مزارع گندم و جو گفت: بارندگی‌ مناسب در کنار مدیریت مزرعه نوید محصول خوب در آینده را دارد.
ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در تشریح سطح کشت و وضعیت دو محصول اساسی گندم و جو کشور اظهار داشت: به دلیل بارندگی‌های مناسبی که امسال  وجودداشته، وضعیت سبز مزارع گندم بسیار مطلوب است و محصول خوبی در سال آینده وجود خواهد داشت.

*افزایش سطح زیر کشت گندم

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی افزود: تاکنون 6 میلیون و 400 هزار هکتار گندم کشت شده که در مقایسه سال گذشته 1.2 درصد افزایش سطح زیر کشت نشان می‌دهد.

گندم محصولی پاییزه و بهاره است که کشت پاییزه آن بسته به سردسیر یا گرمسیر بودن منطقه معمولاً از اواخر شهریور ماه آغاز می‌شود، اما کشت بهاره آن به ویژه در مناطق سردسیر بعد از عید انجام می‌شود.

*91 درصد مزارع گندم سبز هستند

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی افزود:  91 درصد مزارع آبی و 87 درصد مزارع دیم سبز شده است.

*پیش بینی تولید 15 میلیون تن گندم

توکلی پیش از این پیش‌بینی کرده بود میزان تولید گندم در سال آینده به 15 میلیون تن برسد.

میزان مصرف گندم کشور به ویژه بعد از هدفمندی یارانه‌ها که کاهش قابل ملاحظه‌ای داشته است 9 تا 10 میلیون تن است.

*افزایش 15 درصدی سطح  کشت جو

معاون امور تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی همچنین در مورد سطح زیر کشت جو گفت: تاکنون 1 میلیون و 960 هزار هکتار از اراضی کشور به کشت جو اختصاص یافته که نسبت به تاریخ مشابه سال گذشته حدود 15 درصد افزایش نشان می‌دهد.

*خود کفایی در جو تا پایان برنامه پنجم

توکلی همچنین گفت: کشور تا پایان برنام پنجم توسعه در تولید جو به خودکفایی می‌رسد.

جو محصول علوفه‌ای است که معمولاً به استفاده دام می‌رسد و نقش آن در قیمت تمام شده محصولات پروتئینی مانند گوشت، مرغ و تخم‌مرغ بسیار مهم است. حدود 75 درصد نیاز 4 میلیون و 200 هزار تنی کشور به این محصول در داخل تولید می‌شود و 25 درصد آن یعنی حدود یک میلیون تن جو سالانه وارد کشور می‌شود.