wheat.jpg

30 درصد محصولات کشاورزی ایران به‌صورت ارگانیک تولید می‌شود

چاپ

خبرگزاري اياناalt
30 درصد تولیدات محصولات کشاورزی در ایران به‌طور طبیعی و ارگانیک هستند، ولی کمتر در این رابطه اطلاع‌رسانی شده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) از روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی در نشست مشترک مسئولان جهاد کشاورزی با اعضاء کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، گفت: با اقدامات انجام‌شده، محصولاتی نظیر سبزی و صیفی‌جات تا 97

درصد از سلامت برخوردارند و در بخش فرآورده‌های لبنی و پروتئینی نیز با بررسی‌های انجام‌شده در شرایط خوبی هستیم؛ به‌طوری‌که در تولید شیر و گوشت مرغ، علی‌رغم نگرانی‌های موجود، هیچ‌گونه مواد و ناخالصی بالاتر از حد مجاز وجود ندارد.

دکتر صادق خلیلیان با تأکید بر ضرورت فرهنگ‌سازی برای آشنایی بیشتر کشاورزان در تولید محصولات ارگانیک در کشور افزود: با اطلاع‌رسانی مناسب، مردم نیز باید بیشتر با مزایای محصولات ارگانیک آشنا شوند و این نوع محصولات را خریداری و مصرف کنند.

وی خاطرنشان کرد: لوگوی علامت استاندارد محصول ارگانیک تصویب و ابلاغ شده و هر محصول کشاورزی که دارای این برچسب باشد، از سلامت کامل برخوردار است.

رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست اظهار داشت: وضعیت ایران در تولید محصول ارگانیک در سطح استاندارد جهانی قرار دارد و در این زمینه در جایگاه خوبی قرار داریم.

عباس رجایی تصریح کرد: لازم است رسانه‌های جمعی و به‌ویژه صدا و سیما درباره وضعیت سلامت محصولات غذایی اطلاع‌رسانی مناسب را انجام داده و اعتمادسازی لازم برای مردم صورت گیرد.

وی با اشاره به ضرورت اختصاص بخشی از اعتبارات وزارتخانه برای تبلیغ و فرهنگ‌سازی تولید و مصرف محصولات ارگانیک ادامه داد: اطمینان‌بخشی به مردم نسبت به سلامت غذا بسیار مهم است.

نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس نهم تأکید کرد: راه‌اندازی آزمایشگاه آکرودیت برای صدور گواهی جهت محصولات ارگانیک کشاورزی ضروری است.

همچنین در ادامه این نشست دکتر پرهمت معاون وزیر و رئیس سابق سازمان آموزش، ترویج و تحقیقات کشاورزی گفت: از سال گذشته شورای راهبردی نظارت و کنترل کیفیت محصولات کشاورزی در وزارتخانه تشکیل شده و به‌صورت عملیاتی کار تدوین و ابلاغ برنامه اجرایی تضمین سلامت و کیفیت محصولات کشاورزی را به اجرا گذاشته است.

همچنین در این نشست مشترک، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور نیز با ارائه گزارشی از روند نظارت و کنترل بر محصولات غذایی و کشاورزی اظهار داشت: بر اساس برنامه باید 25 درصد محصولات کشاورزی تحت پوشش مدیریت تلفیقی قرار گیرد و در این راستا سیاست و استراتژی از مبارزه با آفات از شیمیایی به سمت غیرشیمیایی بوده است.

آقارضا فتوحی تأکید کرد: اجرای طرح نظارتی بر گلخانه‌ها و مزارع سبزی و صیفی و لزوم صدور گواهی‌های مربوطه، گسترش تشکیلات و امکانات برای مبارزه غیرشیمیایی با آفات در دستور کار قرار گرفته است و در حال حاضر 97 درصد محصولات باغی و زراعی کشور از سلامت لازم برخوردار است.