soy.jpg

برنامه‌ریزی برای خودکفایی در ۳ محصول/ قطع واردات ذرت و جو تا ۴ سال دیگر

چاپ

خبرگزاري فارسalt

معاون وزیر جهاد کشاورزی با تشریح جزئیات خودکفایی کشور در تولید ذرت و جو تا ۴ سال آینده گفت: در تولید دانه‌های روغنی نیز طی ۱۰ سال به خودکفایی خواهیم رسید.
ناصر توکلی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به برنامه‌ریزی برای تولید محصولات علوفه‌ای کافی در کشور اظهار داشت: تا پایان برنامه پنجم توسعه و طبق برنامه معاونت تولیدات گیاهی خودکفایی دو محصول جو و ذرت رقم می‌خورد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی افزود: در حال حاضر تنها 20 تا 25 درصد نیاز محصول جو و ذرت کشور وارداتی است و بقیه در داخل کشور تولید می‌شود.

*خودکفایی دانه‌های روغنی در دو برنامه پنجساله

معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی در زمینه خود کفایی دانه‌های روغنی نیز گفت: 85 درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین می‌شود و طی دو برنامه 5 ساله خودکفایی دانه‌های روغنی نیز محقق خواهد شد.

*خودکفایی دانه‌های روغنی یعنی افزایش 1.3 میلیون هکتار سطح زیر کشت

وی افزود: در این زمینه باید متناسب با تولید پیش‌بینی شده، سطح زیر کشت را از 200 هکتار فعلی به 1.5 میلیون هکتار رساند.

توکلی گفت: در تولید محصولات علوفه‌ای خشبی هیچ مشکلی وجود ندارد و همه آنها در داخل تولید می‌شود اما در مورد کنجاله سویا که به عنوان خوراک دام از تفاله دانه‌های روغنی استحصال می‌شود مشکلاتی وجود دارد.

وی ادامه داد: از 4.5 میلیون تن نیاز دام کشور به ذرت 3 میلیون تن آن در داخل تولید می‌شود.

معاون تولیدات گیاهی وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: طبق برنامه تا آخر برنامه پنجم توسعه در تولید ذرت و دو برنامه 5 ساله در تولید دانه‌های روغنی به خودکفایی خواهیم رسید.