soy.jpg

پاکستان ۱۰۰هزار تن گندم به ایران صادر می‌کند

چاپ

خبرگزاري فارسalt

یک گروه صادراتی پاکستانی اعلام کرد اواخر ژانویه یا اوایل فوریه، ۱۰۰هزار تن گندم را با کشتی به ایران ارسال می‌کند.
به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از روزنامه پاکستانی نیشن، یک گروه صادراتی پاکستانی اعلام کرد که در اواخر ژانویه یا اوایل فوریه (بهمن ماه)، صادرات 100 هزار تن گندم را به ایران آغاز خواهد کرد.
گروه «سی‌ترید» اعلام کرد: این میزان یک دهم میزان توافق شده در مزایده ماه آگوست (مرداد ماه) است.

این گزارش در ادامه افزود: واردات گندم ایران معمولا توسط بخش خصوصی صورت می‌گیرد اما این‌بار دولت ایران، به علت اختلال های ایجاد شده توسط تحریم‌ها در تامین مالی مبادلات تجاری، باید در خریدهای امسال مداخله کند.

محمد نجیب مدیر «سی‌ترید» گفت: مزایده در ابتدا برای یک میلیون تن برگزار شد، اما این قرارداد تنها برای 100 هزار تن گندم است. مذاکرات در مورد 900 هزار تن دیگر هنوز ادامه دارد و ممکن است در بازار خصوصی صورت گیرد.

این مدیر پاکستانی توضیح داد: کارخانه‌داران پاکستانی نگران افزایش قیمت آرد هستند.

وی افزود: این موضوع از نظر سیاسی برای پاکستان که 90 درصد جمعیت آن آرد مصرف می‌کنند بسیار حساس است.

قیمت آرد در 2 هفته گذشته، 2 بار افزایش داشته است.

نجیب اضافه کرد: کارخانه‌های تولید آرد نگران هستند که صادرات با قیمت پایین، سبب شود که نتوانند گندم کافی را در ماه‌های ژانویه تا مارس تهیه کنند.

بر اساس این گزارش، هر تن گندم به ایران 300 دلار فروخته شده است. این در حالی است که صادرکنندگان بخش خصوصی گندم را به قیمت 330 دلار در هر تن به سریلانکا و دیگر مناطق می‌فروشند.

به گزارش فارس، ایران به علت وجود نوعی بیماری قارچی با نام «سیاهک پنهان» در گندم پاکستان تمایلی به واردات این محصول از این کشور نداشت اما نمایندگان پاکستانی در سفری به تهران، پس از تلاش بسیار موفق به متقاعد کردن تهران برای خرید گندم با قیمت ارزان‌تر شدند.

این تلاش پاکستان به علت مواجه شدن این کشور با مازاد تولید گندم انجام شد.