corn.jpg

تعطیل شدن بخش کشاورزی اقتصاد آذربایجان غربی را فلج می کند

چاپ

خبرگزاري مهرalt

سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در واکنش به گزارش خبرگزاری مهر مبنی "برای نجات دریاچه ارومیه بخش کشاورزی تعطیل شود" جوابیه ای به شرح ذیل صادر کرد.
به گزارش خبرنگار مهر، سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی در واکنش به اظهارات مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی که در گفتگوی اختصاصی با خبرگزاری مهر  به شماره خبر 1773040  که "راه نجات دریاچه ارومیه را تعطیلی کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه عنوان کرده " جوابیه ای را به شرح ذیل صادر کرده است.

در پاسخ به نظر ایشان اعلام می دارد که در حوزه آبریز دریاچه ارومیه 275 هزار هکتار محصولات کشاورزی زراعی و باغی کشت می شود که در حدود 75 درصد کل سطح زیر کشت محصولات کشاورزی استان را شامل می شود، همچنین بیش از 85 درصد تولید محصولات زراعی و باغی استان در حوزه آبریز به عمل می آید.

در صورتی که اگر بر اساس نظریه مدیر عامل محترم شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی بخش کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تعطیل شود چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ کاملا واضح و روشن است چراکه بالغ بر 500 هزار نفر از جمعیت استان در حوزه آبریز که در امر کشاورزی اشتغال داشته و از طریق کشاورزی امرار معاش می کنند زندگی خود را از دست داده و علاوه بر آن ضربه بسیار سنگینی هم بر کل اقتصاد استان که جزو استانهایی با محوریت کشاورزی است، وارد خواهد کرد، که خود این مسئله بحران اقتصادی و اجتماعی و سیاسی شدیدی را در پی خواهد داشت، حال چه کسی پاسخگوی این بحران خواهد بود.

از طرف دیگر میزان آب مصرفی سالانه محصولات در حوزه آبریز بالغ بر 2.3 میلیارد متر مکعب بوده که بنا به اظهارات کریمی در حال حاضر 25 میلیارد متر مکعب آب از دریاچه ارومیه کاسته شده است، بنابراین برای جبران آب باید به مدت 9 سال کشت محصولات را در این حوزه تعطیل کرد، آیا کریمی حساب این را کرده که در این 9 سال چه بر سر کشاورزان منطقه و نهایتا اقتصاد استان خواهد آمد، آیا شایسته است که کل اقتصاد استان که عمدتا متکی بر تولیدات کشاورزی و صنایع جانبی آن است از بین برود.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در جای دیگری از مصاحبه خود تعداد چاههای غیرمجاز را در حوزه آبریز دریاچه ارومیه بیش از 24 هزار حلقه برآورد و پیش بینی کرده اند که این خود فاجعه ای جبران ناپذیر است، مسئولیت این فاجعه بر عهده کدام دستگاه اجرایی است؟

مگر غیر از این است که وزارت نیرو مسئولیت برخورد با اینگونه چاهها را بر عهده دارد پس چرا تا کنون اقدامات موثری انجام نپذیرفته است؟ معلوم است به خاطر تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که بوجود خواهد آمد، پس چگونه پیشنهاد می شود باید کشاورزی در حوزه آبریز دریاچه ارومیه تعطیل شود؟

البته ناگفته نماند که سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی بر حسب وظیفه و احساس مسئولیت در چند سال اخیر به منظور کمک به وضعیت دریاچه ارومیه اقدامات عملی بسیار خوبی را انجام داده که به چند نمونه به اختصار به شرح ذیل اشاره می شود:

1- اجرای آبیاری تحت فشار در سطح 32 هزار هکتار از اراضی حوزه آبریز دریاچه ارومیه به منظور افزایش راندمان آبیاری و اجرای 140 کیلومتر انتقال آب با لوله و پوشش بتنی انهار سنتی به طول 62 کیلومتر برای افزایش راندمان انتقال آب.

2- اجرای کشاورزی حفاظتی در سطح 26 هزار و 500 هکتار برای حفظ و ذخیره رطوبت خاک.

3- استفاده از ارقام زودرس به جای ارقام دیررس در برخی محصولات.

4- ترویج کشت ارقام مقاوم به کم آبی.

5- کاهش سطح تولید محصولات با نیاز آبی بیشتر و جایگزینی آب با محصولات کم نیاز به عنوان مثال کاهش 5 هزار هکتاری سطح کشت چغندرقند و جایگزینی آب با سایر محصولات کم مصرف.

در نهایت پیشنهاد می شود مناسبت ترین و سهل الوصول ترین روش اعمال برنامه تحویل حجمی آب در سطح آبهای جاری، کنترل برداشت آب از آبهای زیرزمینی از طریق ساماندهی چاههای کشاورزی اعم از پروانه دار و یا بدون پروانه به طوری که با برنامه ریزی مدون، میزان آب قابل تحویل به هر یک از بهره برداران اعلام و با نصب کنتورهای حجمی میزان برداشت آب کنترل و از هر گونه برداشت غیر متعارف جلوگیری می شود.

ضمنا افزایش راندمان آب در مراحل تامین و انتقال از مخازن سدها تا کانالهای درجه 1 تا 3 و برنامه ریزی برای کاهش سطح تبخیر در مراحل مختلف بر عهده وزارت نیرو بوده که باید عملیاتی شود.