hen.jpg

دام هاي ايراني تعيين هويت مي شوند/ توزيع 7 تن داروي دامپزشکي در مناطق زلزله زده

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: بحث هويت دار کردن جمعيت دامي به صورت آزمايشي در حال انجام است و سازمان دامپزشکي درصدد آن است که اين طرح را در سطح کشور اجرا کند.
محسن مشکوة در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: تعيين هويت جمعيت دامي، رديابي دام ها و فرآورده هاي دامي يکي از طرح هايي است که ما به طور جدي پيگير آن هستيم و در حال حاضر در استان کرمان، جنوب کرمان و برخي استان هاي مرزي به صورت آزمايشي در حال اجراست.

وي ادامه داد: با اجراي طرح هويت دار کردن جمعيت دامي، دام ها در زمان تولد يک کد يا شماره مي گيرند و امکان رديابي آنها با اين کد وجود دارد که براساس آن تمام مراحل عمر دام از قبيل توليد، توزيع، تلف شدن، رفتن به کشتارگاه مشخص مي شود يا در مورد فرآورده هاي دامي امکان رديابي و شناسايي مقصد و سير توزيع وجود دارد.

به گفته مشکوة براساس اين طرح در صورت توزيع محموله آلوده يا مشکل دار از فرآورده هاي دامي و نياز به جمع آوري آنها از مراکز توزيع و عرضه، اين جمع آوري با سرعت عمل بيشتري انجام مي گيرد و مانع از مورد استفاده قرار گرفتن محموله آلوده مي شود به اين ترتيب آمار مسموميت و بيماري هاي ناشي از اين موارد کاهش مي يابد.

وي گفت: اين طرح جزو قانون پنجم توسعه و تعهدات دولت است و بايد در سطح کشور به زودي اجرا شود.

همچنين به گفته معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور حدود 7 تن داروي دامپزشکي شامل مواد ضدعفوني کننده، سموم، آنتي بيوتيک ها و مکمل هاي غذايي به صورت رايگان در روستاهاي آسيب ديده بخش زهان استان خراسان جنوبي توزيع شد.

مشکوة گفت: سازمان دامپزشکي از طريق شرکت هاي دارويي اقدام به تهيه و پخش اين داروها کرد.

به گفته وي اين داروها براي درمان دام هاي مصدوم و بيمار جهت توزيع بين دامداران در اختيار اداره کل دامپزشکي استان خراسان  جنوبي قرار گرفت.