chick.jpg

هشدار مجلسی‌ها در مورد بالا رفتن میانگین سنی کشاورزان

چاپ

خبرگزاري اياناalt
در حالی که بخش کشاورزی مهم‌ترین رکن اقتصادی کشور محسوب می‌شود، میانگین سنی کشاورزان توسط مرکز آمار بین 40 تا 45 سال عنوان شده است که نشان‌دهنده خروج جوانان از بخش کشاورزی و میانسالی کشاورزان در روستاها است.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری کشاورزی ایران (ایانا) با اعلام این مطلب گفت: آنچه باید در طرح توسعه کشاورزی در دستور کار همه وزارتخانه‌ها قرار گیرد، مهاجرت معکوس جوانان و کشاورزان به روستاها است.

سیدمحمدمهدی پورفاطمی افزود: آمار و ارقام ارائه‌شده توسط مراکز مختلف نشان‌دهنده میانسالی و کهنسالی جمعیت کشاورزان کشور و به تبع آن کاهش نرخ بهره‌وری در میان این قشر است.

وی خاطرنشان کرد: برای طرح توسعه کشاورزی و افزایش صادرات غیرنفتی، تمرکز و بکارگیری جوانان در بخش کشاورزی به‌ویژه کشاورزی صنعتی باید توسط وزارتخانه‌ها به تبع الگوی واحد پیاده شود.

پورفاطمی ادامه داد: اگر کشاورزی بتواند با استفاده از ابزارهای اقتصادی دولت به جای کشاورزی معیشتی دوره گذار خود را طی کرده و به کشاورزی صنعتی برسد، می‌توان امیدوار بود که مهاجرت معکوس با توجه به نرخ بالای بیکاری در شهرها به سمت روستاها تغییر جهت یافته و روستاها به‌عنوان مراکز اشتغال به جوانان معرفی شود.

وی در پایان از طرح بررسی توسعه کشاورزی در کمیسیون اجتماعی و بررسی سن کشاورزی در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی خبر داد.