hen.jpg

تهدیدها و فرصت‌های صادرات مرغ/ پیش‌بینی مشوق ارزی

چاپ

خبرگزاري فارسalt

خبرگزاری فارس: برنامه صادرات مرغ در حالی در طرح کنترل بازار کشور به تصویب رسیده که سالانه یک میلیون و 900 هزار تن تولید مرغ در کشور دارد و علاوه بر ذخیره‌سازی 60 هزار تن در انبارها، امکان صادرات حداقل 100 هزار تن در سال نیز وجود دارد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، طی سال‌های گذشته تولید مرغ در کشور از رشد قابل توجهی برخوردار بوده و در حال حاضر به رقم یک میلیون و 900 هزار تن رسیده است، این میزان تولید، کشورمان را در جایگاه هفتم دنیا در تولید مرغ قرار داده است، علاوه بر آن سرانه مصرف مرغ نیز در کشور افزایش یافته است.

در حال حاضر علاوه بر ذخیره‌سازی 60 هزار تن مرغ در کشور، قیمت آن نیز در بازار مناسب و متعادل و در میادین میوه و تره‌بار کیلویی 4000 تا 4100 تومان عرضه می‌شود.

به گفته مسئولان وضعیت تولید مرغ کشور طوری است که علاوه بر تولید نیاز کشور و ذخیره‌سازی برای روزهای مبادا و در نظر گرفتن مسائل پیش بینی نشده سالانه بیش از 100 هزار تن ظرفیت صادرات وجود دارد.

بنابراین وزارت جهاد کشاورزی برنامه‌ریزی صادرات را با اولویت تامین نیاز داخل و تثبیت قیمت در دستور کارخود قرار داده است.

به گفته کارشناسان وجود برنامه‌های صادراتی در کنار تولید داخل علاوه بر پیشرفت و تداوم تولید باعث توسعه صنعت هم خواهد شد.

*طرح دولت برای صادرات مرغ

رضا ترکاشوند مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی می‌‌گوید: طرح صادرات مرغ مازاد با پیگیری‌های وزارت جهاد کشاورزی در ستاد تنظیم بازار مطرح شد و در طرح کنترل بازار کشور به تصویب رسید.

طرح کنترل بازار کشور که مدت کوتاهی از عمر آن می‌گذرد و برای جلوگیری از نوسانات قیمت و مهار آن راه‌اندازی شده است به گفته ترکاشوند تصمیماتش همان تصمیمات دولت است.

*برنامه‌ریزی صادرات مرغ برای سال 92

مدیرکل امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم می‌گوید: با تصویب این طرح در کنترل بازار کشور برنامه صادرات مرغ تا آخر سال 92 تصویب شده و تا آخر سال جاری نیز 20هزار تن مرغ مازاد نیاز صادر خواهد شد.

ترکاشوند این برنامه صادراتی را برای حمایت از تولید کنندگان و کمک به اقتصاد کشور عنوان می کند که در شرایط جدید اقتصاد مقاومتی علاوه بر تامین نیاز داخل می‌تواند ارز زیادی هم به کشور تزریق کند.

ترکاشوند در تشریح این طرح می‌گوید: کارگروهی برای صادرات مرغ مازاد کشور تعریف شده و اینکه چه کسانی باید صادرکنند و صادرکننده چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد نیز در این کارگروه تعیین شده و دستورالعمل‌های مرتبط با آن نیز تدوین شده است.

*اول تامین نیاز داخل بعد صادرات

به گفته ترکاشوند، تفاهمنامه سه جانبه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و اتحادیه مرغداران نیز برای اجرای طرح صادرات مرغ منعقد شده تا در گام نخست 20 هزار تن مرغ تا پایان سال صادر کنند و تا پایان سال 92 نیز صادرات مرغ را بر اساس برنامه‌های کارگروه این طرح عملی سازند.

مدیرکل امور طیور وزارت جهاد کشاورزی می‌گوید: برنامه صادرات مرغ با اولویت تأمین نیاز داخل، تثبیت قیمت و صادرات مازاد اجرا می‌شود.

*تاکید به تثبیت قیمت مرغ

وی به تاکید ثبات قیمت در بازار تاکید دارد و می‌گوید: حتی اگر قرار باشد واردات مرغ نیز انجام شود نباید ثبات قیمت بازار به هم بخورد.

ترکاشوند می‌گوید: برای جلوگیری از اتفاقات پیش بینی نشده در روند صادرات، گزارش هفتگی و ماهانه از تولید،صادرات و پیش‌بینی از آینده به کارگروه داده می‌شود تا تصمیم‌گیری‌ها به درستی پیش رود.

*ظرفیت صادرات سالانه 100 هزار تن مرغ

مدیرکل امور طیور، زنبور عسل و کرم ابریشم معتقد است در حالی که یک میلیون و 900 هزار تن تولید مرغ در کشور وجود دارد، علاوه بر تأمین نیاز داخل و ذخیره‌سازی برای روزهای مبادا، ظرفیت صادرات 100 هزار تن گوشت مرغ در کشور وجود دارد.

*امکان افزایش مازاد تولید مرغ به 20 هزار تن در ماه

وی می‌گوید: 10 میلیون و 600 هزار قطعه جوجه‌ریزی درسال گذشته انجام شده که علاوه بر تامین نیاز داخل و ذخیره‌سازی 60 هزار تنی مرغ که انجام شده است با ادامه این روند ماهانه 20 هزار تن مازاد تولید می‌توانیم داشته باشیم.

*خواسته‌های صادر کنندگان

غلامعلی فارغی صادر کننده و رئیس انجمن صنایع طیور ایران معتقد است: برنامه صادراتی باید سیاست‌های ثابت داشته باشد، اینطور نباشد که تاجر بعد از مدتی که فضا را در کشورهای مقصد آماده و بسترسازی کرد سیاست‌های دولت تغییر یابد.

*ثبات برنامه‌های کلان کشور

وی می‌گوید: در چنین شرایطی صادرات وقت و انرژی زیادی می‌برد و باید مشتری ‌ها را از چنگ صادرکنندگان مهمی مانند ترک‌ها در بیاوریم و با این وضعیت کشور باید حمایت جدی از صادرکنندگان داشته باشد و حداقل برنامه‌ها و بخشنامه‌های خود را مرتب تغییر ندهد.

وی معتقد است صادرات مرغ به دلیل فسادپذیر بودن با سایر اقلام صادراتی متفاوت است و باید دولت به این موضوع توجه داشته باشد.

*شفافیت برنامه‌های صادراتی

فارغی می‌گوید: برنامه‌های صادراتی مرغ با سیاست‌های ارزی و کلان کشور مرتب عوض می‌شود بنابراین صادرکنندگان حق دارند چشم‌انداز شفافی از وضعیت خودشان داشته باشند.

 وی ادامه می‌دهد: در حال حاضر به دلیل تفاوت نرخ ارز مرجع و آزاد صادرات مرغ را برای صادرکننده به صرفه کرده است، اما اگر نرخ آزاد بشود به هم می‌خورد.

فارغی می‌گوید: در حالی که قبلا برای تامین نهاده ارز مرجع می‌داند الان به تامین ذرت نهاده داده نمی‌شود و اینها نشان از متغیر بودن سیاست‌های کشور است که احتمال دارد در مورد صادرات مرغ هم اتفاق بیفتد.

وی معتقد است اگر صادرات مرغ آزاد باشد و واردات مرغ تنظیم شود برای کشور مفید است.

*ایجاد تشکل قوی تولیدکننده محور

بیگی یکی از صادرکنندگان مرغ نیز معتقد است، از آنجایی که در صادرات مرغ اصنافی از قبیل کشتارگاه‌ها، تولید کنندگان، دامپزشکی، دخیل هستند باید نقش آنها هم دیده شود.

این صادرکننده می‌گوید: صادرات تنها به صادرکننده و کشور مقصد ختم نمی‌شود و باید تشکیلات قوی‌تری که در آن تولید کننده نقش پررنگ‌تری داشته باشد دیده شود.

اتحادیه سراسری مرغداران کشور به عنوان مجری طرح صادرات مرغ تعیین شده و یکی از اعضای تفاهم‌نامه سه جانبه صادرات مرغ است.

*انتخاب شرکت‌های صادرکننده مرغ

حسین مقدم‌نیا مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران در گفت‌وگو با فارس می‌گوید: بعد از انعقاد تفاهمنامه سه جانبه وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت و اتحادیه سراسری مرغداران شرکت‌های صادر‌کننده مرغ نیز تعیین شدند.

وی ادامه می‌دهد:15 شرکت صادر‌کننده تعیین شده‌اند و به زودی صادرات مرغ  به کشورهای مقصد آغاز می‌شود.

به گفته مقدم‌نیا در حال حاضر بازارهای هدف در کشورهای منطقه مهیاست و به دنبال توسعه بازارهای صادراتی هستند.

*مشوق‌های صادراتی مرغ

وی از مشوق‌های صادراتی مرغ خبر می‌دهد و می‌گوید: مصوب شده است ارز صادر‌کنندگان مرغ به سلیقه خودشان استفاده شود که این مسئله انگیزه برای صادرات را بیشتر می‌کند.

 

مقدم‌نیا می‌گوید: همچنین تأمین نهاده تولید‌کنندگان مرغ نیز با ارز دولتی و مبادله‌ای انجام می‌شود که تفاوت آن با نرخ آزاد انگیزه برای تولید و صادرات را بیشتر می‌کند.

مقدم‌نیا می‌گوید: تفاهمنامه سه جانبه صادرات مرغ زیرنظر معاون اجرایی رئیس جمهور مدیریت می‌شود و انتظار داریم دولت نیز حمایت داشته باشد.

*برنامه‌ریزی صادرات مرغ در سال 92

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور می‌گوید: برنامه‌‌ریزی صادرات 20 هزار تن مرغ تا پایان امسال انجام شده و کارگروه ویژه، برنامه صادرات سال آینده را برنامه‌ریزی خواهد کرد.

مدیرعامل اتحادیه سراسری مرغداران کشور معتقد است برای اصلاح یک بخش از تولید، باید صادرات در کنار آن باشد، صادراتی که بتواند جایگاهی برای بازارهای مصرف باز کند و این مسئله مقدمه پیشرفت در صنعت خواهد شد.

به هر حال از آنجایی که وضعیت تولید کشور به اندازه‌ای است که علاوه بر نیاز داخل می‌توان به کشورهای دیگر نیز صادر کرد دولت باید از این فرصت حداکثر استفاده را بکند

حمایت‌های دولت در این زمینه و تدوین برنامه‌ها و سیاست به نحوی‌که صادرکنندگان با کمترین تنش و مشکل مواجه باشند بسیار موثر خواهد بود.

همچنین دولت باید برنامه‌های تحقق نیافته سال گذشته صادرات مرغ را که حتی به رغم در نظر گرفتن  500 تومان مشوق صادراتی برای هر کیلو منظور شد مرور کند تا برنامه‌ صادراتی این بار با قدرت و توان بیشتری انجام شود.