soy.jpg

گندم‌های ارزان و کشاورزان چند شغله

چاپ

altخبرگزاری ایسنا

«کاشتن گندم دیگر خرج زندگی‌مان را نمی‌دهد، دیم‌کاران به‌ دلیل عملکرد پایین برای تأمین مخارج زندگی، دو یا سه شغله شدند و حتی کارگری می‌کنند و از سال پیش اکثر گندم‌کاران کرمانشاهی در همه یا بخشی از زمین‌های خود ذرت می‌کارند...»

این جملات درد دل‌های گندم‌کارانی است که می‌خواهند امسال هم به رسم هر سال فصل زراعی خود را با امید به بهبود شرایط نسبت به سال گذشته‌شان 

آغاز کنند تا شاید امسال مشکلی برای تأمین کود، بذر و نهاده، قیمت خرید، نامهربانی‌های جوی و ... نداشته باشند اما به دلیل مقرون به صرفه نبودن تولید گندم دست از کشت این محصول کشیده و به فکر تغییر الگوی کشت به ذرت هستند.

 

در این زمینه فرهاد اشرفی - گندم‌کار نمونه کرمانشاهی - به خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) می‌گوید: به دلیل اینکه ذرت عملکرد بهتری دارد و نرخ خرید تضمینی آن بیشتر از گندم است، بیشتر کشاورزان منطقه زمین زراعی خود را به این محصول اختصاص داده‌اند اما برای سامان‌دهی وضعیت گندم و افزایش رغبت کشاورزان به کشت این محصول استراتژیک باید از گندم حمایت بیشتری شود.

 

به اعتقاد وی اگر قیمت خرید تضمینی گندم به مبلغ منطقی‌تری افزایش یابد، قطعا کشاورزان به کاشت آن دلگرم‌ می‌شوند اما با توجه به اعلام قیمت 650 تومانی برای سال زراعی جاری، کشاورزان تمایل بیشتری به کشت ذرت نشان دادند چراکه قمیت خرید تضمینی ذرت 800 تومان بوده و برای کشاورزان عملکرد حدود 10 تنی در هر هکتار خواهد داشت این در حالی است که یک گندم‌کار آبی در بهترین شرایط می‌تواند شش تن محصول از هر هکتار برداشت کند.

 

فریدون سلطانی - گندم‌کار دیم استان کرمانشاه - نیز نرخ 650 تومانی خرید تضمینی گندم را برای کشاورزان مقرون به صرفه ندانسته و می‌گوید: در حال حاضر دیم‌کاران وضعیت معیشتی بدتری نسبت به گندم‌کاران آبی دارند چراکه میزان محصول برداشتی این دسته از کشاورزان کمتر است که این باعث شده تا آنها برای گذران زندگی به کارگری مشغول‌شده و دو یا سه شغله شوند.

 

این در شرایطی است که ناصر توکلی - معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی - هفته گذشته با ابراز رضایت از افزایش نرخ خرید تضمینی گندم در سال جاری، از افزایش سطح زیر کشت این محصول استراتژیک و استقبال کشاورزان به کشت گندم خبر داده بود.

 

به گفته وی با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی گندم امسال دو تا سه درصد بر میزان سطح زیرکشت این محصول افزایش می‌یابد کما اینکه تاکنون چهار میلیون و 864 هزار هکتار تحت کشت گندم آب و دیم قرار گرفته که 0.6 درصد نسبت به سال گذشته افزایش دارد.

 

به اعتقاد معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی سال زراعی جاری با توجه به شرایط مناسب اقلیمی، وضعیت کشت گندم بهتر از سال گذشته باشد.

 

سال گذشته 12 میلیون و 700 هزار تن گندم در کشور تولید شد اما به دلیل پایین بودن قیمت این محصول نسبت به بسیاری از محصولات علوفه‌ای بخشی از گندم‌های خوراکی در تغذیه دام‌ها استفاده شد و بخش دیگری نیز به کشورهای همسایه صادر شد لذا تاکنون بیش از 3.5 میلیون تن گندم از کشورهای مختلف وارد شده و با توجه به نیاز داخل واردات ادامه خواهد داشت.

 

معاون وزیر جهاد کشاورزی نیز با تایید این موضوع تصریح کرد: اگر خرید تضمینی به موقع صورت می‌گرفت نیازمند واردات نبودیم و این شرایط تلنگر مدیریتی به وزارت تجارت است که برای سال‌ آینده خرید تضمینی را به موقع انجام دهد.

 

به گفته وی قرار است تجدید نظری در زمینه خرید تضمینی گندم صورت بگیرد تا دیگر شاهد رفتن گندم خوراک انسان در جیره غذایی دام یا صادرات به کشورهای همسایه - آن هم با نرخ خرید تضمینی دولت - نباشیم.