chick.jpg

ممنوعيت فروش سموم دفع آفات نباتي بدون نسخه گياه پزشکي

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

معاون فني سازمان حفظ نباتات و کشاورزي از ممنوعيت فروش سموم دفع آفات نباتي بدون نسخه گياه پزشکي خبر داد و گفت: استفاده از سموم آخرين راه براي دفع آفات نباتي است.
محمدجواد سروش در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، افزود: براساس قانون جديد بهره وري که اواخر سال 89 به تصويب رسيده فروش سموم دفع آفات نباتي به دليل خطراتي که اين سموم بر روي محيط زيست و انسان دارند بدون نسخه گياه پزشکي ممنوع است و ما اين موضوع را به کليه استان هاي کشور اعلام کرده ايم.

وي ادامه داد: اين گام اثر مثبتي است براي کنترل مصرف سموم در جهت توليد محصول سالم چرا که اگر سم براساس توصيه هاي سازمان حفظ نباتات درست مصرف شود هيچ موقع باقي مانده سم بر روي گياهان و محيط زيست نخواهيم داشت و محصولات ما سالم و بدون آلودگي خواهند بود.

سروش افزود: نسخه اي که کشاورزان از گياه پزشکان دريافت مي کنند حاوي اطلاعاتي است که به کشاورز کمک مي کند تا بداند چه نوع سمي را کي و چه ميزان بايد آن را استفاده کند.

به گفته سروش بيش از هزار کلينيک گياه پزشکي دولتي و خصوصي در سراسر کشور وجود دارد که کشاورزان مي توانند براي تهيه نسخه به اين مکان ها مراجعه کنند.

وي افزود:‌ طي برنامه پنجم توسعه اين تعداد به 2500 کلينيک توسعه مي يابند تا کشاورزان از لحاظ مراجعه به محل و تشخيص نوع آفت مشکلي نداشته باشند.

وي ادامه داد: در آينده نزديک کليه سموم زيرپوشش اين طرح قرار خواهند گرفت.

سروش همچنين با اشاره به اين موضوع که استفاده از سموم آخرين راه دفع آفات نباتي است گفت: اساس مبارزه به آفات بايد پيشگيري و اقدامات به زراعي باشد همچنين اساس مبارزه ما مديريت تلفيقي است که از همه روش هاي سازگار با محيط زيست استفاده مي کند که اين روش ها ضمن داشتن بازده اقتصادي براي کشاورز براي محيط زيست هم مشکلي ايجاد نمي کنند.

وي افزود: اگر با وجود اقدامات پيشگيرانه گياهان به آفت آلوده شدند ابتدا با روش هاي غيرشيميايي استفاده از ابزار و ادوات مثل فرمون ها و نوار زرد و بيولوژيک تکثير حشراتي مثل زنبور تله نموس، براکون و... که به صورت طبيعي دشمن آفات هستند و آنها را از بين مي برند با آفات مبارزه مي کنيم و در صورت چاره ساز نبودن از سم هاي مطمئن که منشا گياهي و معدني و ميکروبي دارند و سم هايي که داراي باقيمانده نيستند استفاده مي کنيم.

سروش ادامه داد:‌ به دليل اينکه هنوز در تمام دنيا براي برخي از آفات جايگزين مناسبي براي سموم شيميايي و خطرناک پيدا نکرده اند گاهي کشاورزان مجبور به استفاده از اين سموم مي شوند که اگر اين استفاده تحت شرايط خاص، زمان بندي درست، با تجهيزات کامل و با استفاده از سمپاش مناسب باشد خطرات ناشي از آن به حداقل مي رسد.

وي در پايان افزود:‌ما در سال جاري 1 ميليون هکتار مبارزه بدون مصرف سم داشتيم که از اين مقدار 300 هزار هکتار مبارزات بيولوژيک و 700 هزار هکتار مبارزات غيرشيميايي بوده است و اين ميزان ملي برنامه پنجم توسعه به 500 هزار هکتار مبارزه بيولوژيک و 2 ميليون هکتار مبارزه غيرشيميايي افزايش مي يابد.