hen.jpg

برنامه‌های ترویجی کشاورزی سال زراعی جاری اعلام شد

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

 معاون ترویج سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی از راه‌اندازی 5000 سایت الگویی درمناطق و دهستان‌های کشور و آموزش و گزینش 5000 مددکار ترویجی برای تحقق هفت برنامه ترویجی کشاورزی سال زراعی جدید خبر داد.
پیمان فلسفی در گفت‌وگو با خبرنگار کشاورزی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) اظهار کرد: برای اجرای برنامه‌های ترویجی در بخش‌های مختلف کشاورزی در سال زراعی جدید برنامه‌های مختلفی را در هفت محور در نظر گرفته‌ایم و در صددیم تا 700 هزار نفر روز آموزش ترویجی کشاورزی در سال جاری داشته باشیم.

وی با بیان این‌که برای اجرای این برنامه‌ها 5000 سایت الگویی در مناطق تحت پوشش مراکز ترویجی استان‌ها راه‌اندازی شده است افزود: برنامه‌های ترویجی و آموزشی کشاورزی سال پیش‌رو به گونه‌ای تعریف شده که امسال 30 هزار مددکار ترویجی و 5000 نفر تسهیل‌گر زن روستایی تحت آموزش‌های مهارتی و بهره‌برداران قرار می‌گیرند.

به گفته فلسفی در این برنامه 5000 نفر از میان مددکاران ترویجی در آموزش‌های 20 روزه متناوب در طول سال زراعی جدید برای سایت‌های الگویی انتخاب می‌شوند تا فعالیت‌های ترویجی از طریق این کشاورزان پیشرو گسترش یابد.

کاهش اعتبارات تروجی و آموزشی بخش کشاورزی

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی درباره اعتبارات برنامه‌های ترویجی کشاورزی عنوان کرد: طبق قوانین، باید پنج درصد از اعتبارات تملکی هر یک از بخش‌های کشاورزی به فعالیت‌های ترویجی و آموزشی کشاورزان اختصاص یابد اما باوجود کاهش نسبی اعتبارات ترویجی و آموزشی بخش کشاورزی در صددیم تا با درنظرگرفتن اقتصاد مقاومتی، تمامی برنامه‌های این حوزه را با به حداقل رساندن هزینه‌ها اجرا کنیم.

وی گفت: امسال 2300 میلیارد تومان اعتبار برای توسعه روش‌های آبیاری تحت فشار و افزایش راندمان آبیاری در نظر گرفته شده که پنج درصد از این اعتبار باید صرف فعالیت‌های ترویجی در این زمینه شود.

فلسفی درباره‌ی میزان اعتبارات ترویجی سال گذشته خاطر نشان کرد: حدود 80 درصد از اعتبارات در نظر گرفته شده سال گذشته اختصاص یافت که به همین میزان برنامه‌های ترویجی و آموزشی انجام شد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ی ترویجی و آموزشی کشاورزی سال زراعی جدید در هفت محور تعریف شده است عنوان کرد: خودکفایی در محصولات اساسی و راهبردی مانند گندم، جو، ذرت، دانه‌های روغنی، چغندرقند، پنبه و محصولات پروتئینی یکی از محورهای این برنامه است.

راندمان آبیاری به 40 درصد می‌رسد

معاون ترویج و آموزش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی تصریح کرد: در سال زراعی جدید بهینه‌سازی مصرف آب به گونه‌ای باید تنظیم شود تا بتوانیم متوسط راندمان آبیاری را تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه به 40 درصد برسانیم و از آنجا که در حال حاضر این میزان حدود 35 درصد بوده دستیابی به این هدف ممکن به نظر می‌رسد.

فلسفی ارتقای بهره‌وری ماشین‌آلات و گسترش مکانیزاسیون کشاورزی را از دیگر محورهای برنامه‌ی ترویجی سال زراعی جدید برشمرد و گفت: تولید محصول سالم از طریق مبارزه تلفیقی با آفات و بیماری‌ها و استفاده از کود‌های عالی و زیستی از دیگر محورهای تعریف شده برای برنامه‌ی ترویجی آموزشی کشاورزی سال 91 - 92 است و باید تا پایان برنامه‌ی پنجم توسعه 35 درصد از سطح مزارع و باغات کشور از این طریق محصول سالم تولید کنند.

وی ادامه داد: گسترش صنایع تبدیلی و تقویت بازاررسانی و قرنطینه محصولات کشاورزی نیز از محورهای هفت‌گانه این برنامه است؛ به گونه‌ای که صنایع تبدیلی، تکمیل‌کننده‌ی زنجیره تولید غذا در کشور بوده و نمود عینی آن در صادرات غیرنفتی مشخص می‌شود.

معاون سابق وزیر جهاد کشاورزی تامین امنیت غذایی از طریق تولید محصولات دامی را از دیگر محورهای مورد توجه در برنامه‌ی جدید ترویجی - آموزشی کشاورزی برای سال زراعی پیش‌رو دانست و گفت: درصددیم در راستای بهبود ساختار منابع طبیعی کشور برنامه‌های ترویجی خود را با جدیت در حوزه‌ی جنگل، مرتع و آبخیز دنبال کنیم.