hen.jpg

علت کاهش تولید گندم گرانی سم و کودشیمیایی نبود/ شرط خودکفایی گندم

چاپ

خبرگزاري مهرalt

مدیرکل دفترمحصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه علت کاهش تولید گندم در سال گذشته گرانی سموم و کودشیمیایی نبوده است، شرط خودکفا شدن در تولید گندم را اعلام کرد.
محمدمهدی کابلی در گفتگو با مهر درخصوص علت اصلی افت تولید گندم در سال 90 اظهارداشت: براساس برنامه ای که سال گذشته برای تولید گندم درنظر گرفته شده بود، قرار بود حدود 14 میلیون تن گندم تولید شود اما به دلیل شرایط خاص اقلیمی حدود یک میلیون و 500 هزارتن کاهش

تولید داشتیم به طوری‌که حدود 12 میلیون و 500 هزارتن گندم سال گذشته در کشور تولید شد.

وی با بیان اینکه درسال گذشته نهاده ها به میزان کافی برای کشت گندم در اختیار کشاورزان قرار گرفته بود، گفت: کاهش تولیدگندم در سال گذشته به هیچ وجه ربطی به افزایش قیمت نهاده هایی مانند کود و سموم شیمیایی نداشته است.

شرط خودکفایی در تولید گندم
مدیرکل دفتر محصولات اساسی غلات، حبوبات ونباتات علوفه ای وزارت جهادکشاورزی در ادامه درباره برنامه وزارت جهادکشاورزی برای خودکفایی در تولید گندم در سال جاری تصریح کرد: خودکفایی در تولید گندم بستگی به شرایط آب و هوایی کشور دارد، چراکه بیش از 4 میلیون هکتار ازحدود 6 میلیون هکتار اراضی کشاورزی که زیرکشت گندم قرار دارد اختصاص به کشت گندمهای دیم دارد.
 
وی افزود: با توجه به اینکه بخش اعظمی از کشت گندم کشور بصورت دیم انجام می شود؛ لذا نوسان درمیزان تولید گندم بطور طبیعی وجود دارد.

کابلی تصریح کرد: اگر بارندگی به اندازه و به موقع باشد می توانیم مجددا در تولید گندم کشورخودکفا شویم ولی در غیراینصورت مشکلاتی در تولید گندم برایمان بوجود خواهد آمد.
 
به گزارش مهر، ناصر توکلی معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهادکشاورزی پیش از این گفته بود نیاز صنعتی و خوراکی کشوربه گندم طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت حدود 15 میلیون تن است.
 
این در حالی است که عباس قبادی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود:  واردات گندم نیاز به قرنطینه دارد و تا به حال نیز میزان واردات گندم 4 میلیون و 500 هزار تن بوده است.

وی تصریح کرده بود:‌ از میزان گندم وارداتی دو میلیون و 50 هزار تن گندم سهم واردات بخش دولتی و دو میلیون تن سهم واردات بخش خصوصی است.