corn.jpg

جایگاه بخش کشاورزی ایران دربین20 کشور برتر جهان است

چاپ

خبرگزاري ايرناalt

معاون امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران به ویژه در 4 سال اخیر از جایگاه ویژه ای در بخش کشاورزی برخوردار شده ، افزود: ایران جزو 20 کشور برتر جهان به لحاظ بخش کشاورزی است.
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، ˈناصر توکلیˈ روز یکشنبه در نشست خبری در محل معاونت تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی، با تشریح فعالیت ها و برنامه های تولید محصولات زراعی و باغی در سالجاری، گفت: ایران از نظر تولید محصولات باغی در دنیا جایگاه نهم و در خاورمیانه جایگاه اول را دارد و این نشان دهنده اهمیت، جایگاه و پتانسیل بخش کشاورزی کشور است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری در بحث ایجاد اقتصاد مقاومتی، کشاورزی کشور از جایگاه مهمی برخوردار است و این جایگاه از آغاز پیروزی انقلاب با درایت در دستور کار دولت قرار داشته و امروز، شاهد افزایش بیش از چهار برابری تولیدات کشاورزی نسبت به اوایل انقلاب هستیم.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیش از 107 میلیون تن محصولات کشاورزی به دست توانمند حدود 4.5 میلیون تولیدکننده ، تولید می شود، افزود: طرح این موضوع که می توانیم به بیش از دو برابر وضعیت تولید و توزیع برسیم، مورد شک و تردید برخی از منتقدین قرار دارد و نسبت به این موضوع نقدهایی بیان شد.

معاون امور تولیدات گیاهی ادامه داد: آنها کسانی هستند که نسبت به افزایش تولید و دو برابر شدن میزان تولید دچار تردید هستند، درحالی که طی سه دهه، تولید محصولات کشاورزی به بیش از 4 برابر رسیده است.

توکلی ارزش قراردادهای منعقد شده برای اجرای طرح های توسعه بخش کشاورزی را تاکنون یک هزار و 471 میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: سهم معاونت تولیدات گیاهی از این میزان سرمایه گذاری نزدیک به یک سوم (معادل 485 میلیاد تومان) است .

وی با تاکید براینکه این موضوع، نشان دهنده ظرفیت، جایگاه و توانمندی بخش کشاورزی کشور است، اظهار داشت: امروز، وزارت جهاد کشاورزی با تکیه بر سه اصل به دنبال تولید محصولات کشاورزی به منظور ایجاد امنیت غذایی در کشور است و اعتقاد دارد که امنیت غذایی، امنیت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را به همراه خواهد داشت.

وی ادامه داد: این سه اصل اساسی شامل توجه به افزایش سرمایه گذاری، توجه به افزایش بهره وری و توجه به استفاده از دانش و یافته های جدید یا همان استفاده از فناوری های روز دنیاست و معتقدیم با این سه اصل می توانیم ظرفیت های خوبی را در بخش کشاورزی ایجاد کنیم.

وی افزود: سرمایه گذاری ها در بخش کشاورزی موجب افزایش حجم تولید محصولات شده است ، لذا در بحث افزایش سرمایه گذاری ها از سه اصل اساسی برای توسعه کشاورزی و استفاده از ظرفیت ها ی بخش کشاورزی بهره می گیریم و امید داریم این سرمایه گذاری ها در سالهای بعد، سبب استفاده از ظرفیت های قانونی بخش کشاورزی در توسعه افقی و عمودی شود.

معاون امور تولیدات گیاهی اظهار داشت: در کشاورزی؛ علاوه بر بحث توسعه افقی که با ایجاد سدهای بزرگ ازسوی وزارت نیرو صورت می گیرد، امکان افزایش سطح کشت و توسعه افقی را خواهیم داشت ولی ما به دنبال استفاده از دانش، تحقیقات و فناوری های روز، برای توسعه عمودی این بخش مهم کشور هستیم.

به گفته ی وی ، بخش کشاورزی ما در حال شکل گیری است و با بهره وری مطلوب از این بخش و پرکردن فاصله حداقل ها و حداکثر ها، می توانیم به نتیجه دلخواه برسیم.

توکلی گفت: نگاه ما نباید نگاه داخلی باشد بلکه باید بازاریابی کنیم و بتوانیم بازارهای هدف را با استفاده از فناوری های روز دنیا، برای سالهای آتی شناسایی و هماهنگ کنیم.