corn.jpg

استقبال گسترده از کشت گندم با افزایش نرخ خرید تضمینی

چاپ

خبرگزاری فارسalt

 مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی کشور با بیان اینکه افزایش نرخ تضمینی گندم تأثیر زیادی در توسعه سطح زیر کشت داشته است، گفت: بارندگی اخیر نیز آینده روشنی از تولید این محصول در سال آینده حکایت دارد.

سید محمدعلی نیک‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: به دنبال افزایش 100 تومانی نرخ خرید تضمینی گندم برای سال آینده 

که از 650 تومان به 750 تومان در هر کیلو افزایش یافت، میزان خرید بذر اصلاح شده از خدمات کشاورزی شهرستان‌ها بیشتر شده است.

 

دبیر مجمع خبرگان کشاورزی افزود: این افزایش سطح زیر کشت و نیز بارش‌های زیادی که اخیرا بعد از کشت پاییزه در سطح کشور شاهد هستیم،نوید تولید مناسب در سال آینده می‌دهد.

 

وی همچنین گفت: اگرچه این قیمت مناسب است، اما معتقدیم دولت با در نظر گرفتن سود 200 تومانی برای کشاورز نرخ خرید را 750 الی 800 تومان در نظر بگیرد.

 

نیک‌نژاد گفت: از آنجایی که گندم محصول استراتژیک بوده و واردات آن هزینه‌های زیادی را به کشور تحمیل می‌کند، بنابراین دولت باید از هر روشی برای تولید بیشتر و خودکفایی در این محصول استفاده کند.

 

دبیر مجمع خبرگان کشاورزی تصریح کرد: در کنار افزایش نرخ خرید تضمینی باید با کنترل هزینه‌های جانبی نظیر هزینه‌ ماشین‌آلات کشاورزی، سموم و سایر نهاده‌ها قیمت تمام شده را برای کشاورز کاهش و درآمد آنها را افزایش دهد تا از این طریق انگیزه برای کشت این محصول بیشتر شود.

 

نیک‌نژاد گفت: بالا رفتن قیمت ارز باعث شده هزینه قطعات ماشین‌آلات به شدت بالا رود به طوری که یک جفت لاستیک تراکتور از 500 هزار تومان به دو میلیون تومان رسیده است و سایر هزینه‌ها نیز به همان نسبت افزایش یافته است.

 

وی با اشاره به گرانی سموم کشاورزی گفت: سمی مانند «توفوردی» از لیتری 500 تومان به 33 هزار تومان رسیده و در مقابل تأثیرگذاری آنها نیز به شدت کاهش یافته است که همین موضوع هزینه کشاورز را بیشتر کرده است.

 

نیک‌نژاد تصریح کرد: دولت باید با کنترل عرضه و تقاضا و نیز ثبات قیمت ارز از قاچاق محصولات کشاورزی به کشورهای همسایه جلوگیری کندو در صورت اجرای چنین سیاستی قاچاق به سایر کشورها معکوس می‌شود.