wheat.jpg

مجوز واردات دام از کشورهاي شرقي صادر نشده است

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

هرگونه واردات رسمي دام به کشور تحت نظر سازمان دامپزشکي واردات تابعه آن در استانهاست.
صمد يگانه مديرکل قرنطينه و امور بين الملل سازمان دامپزشکي کشور در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران با بيان اين مطلب افزود:محموله گوسفند از استراليا به بحرين ارسال شده بود که اين محموله به دليل مشکلات بهداشتي و مريض بودن پذيرفته نشد، پس از بحرين اين محموله به پاکستان ارسال شد و پس از بررسي آلودگي و بيماري دام ها در پاکستان نيز تاييد شد.

وي با  اشاره به اينکه طبق آخرين اخبار موجود اکثر گوسفندهاي اين محموله در پاکستان معدوم شد تصريح کرد: شايعاتي مبني بر اينکه چند متقاضي قصد اخذ مجوز براي واردات اين دام هاي آلوده به کشور را دارند شده بود که اخبار موجود تنها يک شايعه است و تاکنون هيچگونه درخواست و حتي مجوز رسمي براي واردات دام از کشورهاي شرقي صادر نشده است.

يگانه با بيان اينکه بيش از 90 درصد دام هايي که به صورت غيررسمي و قاچاق وارد کشور مي شوند دام هاي سنگين نظير گاو و گوساله هستند اظهار داشت: حجم دام سبک که به صورت غيررسمي و قاچاق به کشور وارد مي شوند بسيار پائين است.

وي در خصوص دام هايي که در نوار مرزي پرورش مي يابند گفت: اين دام ها پس از قرنطينه در کشتارگاه مجاز همان استان کشتار مي شوند و گوشت اين دام ها پس از بسته بندي از استان خارج مي شود.

يگانه با بيان اينکه دام زنده يا فرآورده هاي دامي فقط از کشورهايي وارد مي شود که با آنها پروتکل داريم افزود: کشور صادرکننده براساس پروتکل بين 2 کشور محموله صادراتي را بررسي، تائيد و گواهي براي ورود به کشور ما را صادر مي کند.

اين مقام مسئول از حضور ناظرين بهداشتي براي واردات دام در کشورهاي مورد نظر خبر داد و گفت: دام ها قبل از کشتار توسط ناظرين قرنطينه شده و پس از اتمام اين دوره و تائيد سلامت دام بقيه مراحل از حمل تا کشتارگاه و بسته بندي با نظارت ناظرين صورت مي گيرد.