soy.jpg

متعادل سازی دمای هوا موجب کاهش بیماری در واحدهای مرغداری می شود

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشوراعلام کرد: بکارگیری تهویه مناسب و استفاده از سیستم های گرمایشی و سرمایشی برای متعادل سازی دمای هوا جهت کاهش بروز بیماری ها و اختلالات تنفسی در واحدهای مرغداری کشور ضروری است.

ˈمحسن مشکوةˈ روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با بیان اینکه بیماری آنفولانزای معمولی و نیوکاسل به طور معمول در واحدهای مرغداری 

کشور دیده می شود، افزود: با آغاز فصل سرما توصیه می شود واحدهای مرغداری با مدیریت صحیح، اصلاح ساختار واحدها، نصب تهویه مناسب، نصب سیستم های گرمایشی و سرمایشی و متعادل نگهداشتن دمای هوای واحدهای مرغداری از بروز و شیوع بیماری های تنفسی در این واحدها جلوگیری کنند.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی افزود: سازمان دامپزشکی کشور در نظر دارد با توصیه و ایجاد شرایط مطلوب در واحدهای مرغداری از جمله مرغداری های گوشتی، خللی در زمینه تولید این محصولات ایجاد نشود.

 

مشکوة اظهار داشت: در برخی موارد عدم مدیریت صحیح و نبود ساختار مناسب در واحدهای مرغداری باعث بروز و شیوع بیماری از جمله بیماری های تنفسی شده است.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور تصریح کرد: هم اکنون تنها نگرانی ما در واحدهای مرغداری شیوع بیماری آنفولانزای فوق حاد پرندگان است و از ابتدای فصل سرما سیستم پایش مراقبت در تمامی واحدهای مرغداری کشور اجرا شده است.

 

وی اضافه کرد: با اجرای سیستم پایش مراقبت، از تمامی واحدهای مرغداری کشور نمونه برداری انجام شده و تاکنون موردی از آنفولانزای فوق حاد پرندگان دیده نشده است.

 

به گفته ی وی، آنفولانزای فوق حاد پرندگان بیماری قابل انتقال به انسان است که برای کنترل این بیماری از سیستم پایش و مراقبت استفاده می کنیم و در صورت مشاهده ، گله های مبتلا به روش بهداشتی معدوم سازی می شوند.

 

این مقام مسئول درخصوص کنترل بیماری نیوکاسل پرندگان نیز گفت: سالانه برای حدود یک میلیارد قطعه مرغ گوشتی، تخم گذار، مادر، اجداد و لاین بیش از هفت میلیارد دز واکسن تزریق می شود، بنابراین هر قطعه مرغ، هفت دز واکسن دریافت می کند.

 

وی افزود: در تلاشیم واحدهای مرغداری را در مقابل بیماری های آنفولانزای فوق حاد پرندگان، نیوکاسل و سایر بیماری ها ایمن سازی و حفاظت کنیم.

 

مشکوة با اشاره به اینکه آنفولانزای معمولی برای انسان مشکل ساز نیست و امکان کنترل آن با تزریق واکسن است ، افزود: بنابراین سالانه حدود 300 میلیون دز واکسن برای کنترل آنفولانزای معمولی در سطح مرغداری های کشور مصرف می شود.

 

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی از تولیدکنندگان واحدهای مرغداری و سیستم های توزیع سوخت رسانی کشور خواست با توجه به شروع فصل سرما سوخت مورد نیاز واحدهای مرغداری های طیور را تامین کنند تا مشکلی در سیستم گرمایشی این واحدها ایجاد نشود.