hen.jpg

بررسی علل افزایش قیمت تخم مرغ در کمیسیون کشاورزی

چاپ

مجلس شورای اسلامیalt

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از نابسامانی های موجود در بازار تخم مرغ، گفت: با توجه به اینکه قیمت تخم مرغ طی روزهای اخیر افزایش قابل توجهی داشته، بنابراین این موضوع در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته و در جلسات آینده بررسی خواهد شد.

سید علی محمد بزرگواری در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: در حال حاضر قیمت تخم مرغ به شانه ای حدود ۷۲۰۰ تا ۸۰۰۰ تومان 

رسیده که این نرخ برای محصولی مانند تخم مرغ عادی نیست و قیمت آن باید کاهش یابد.

نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس شورای اسلامی درباره تعیین نرخ تخم مرغ ، ادامه داد: در تعیین نرخ تخم‌مرغ باید بیش ازمصرف کننده ازتولیدکننده حمایت کرد چراکه مصرف کننده را می‌توان با اختصاص یارانه‌ای یاری کرد ولی چنین شرایطی برای تولیدکننده وجود ندارد.

این نماینده مجلس نهم، اظهارداشت: در صورتی که حمایت‌ها از تولیدکننده در تعیین قیمت تخم مرغ اعمال نشود، تولیدکننده باید تولید خود را متوقف کند.

وی با بیان اینکه حمایت‌های دولت باید در قالب یارانه به تولیدکنندگان اختصاص داده می‌شد، افزود: قیمت را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند به همین دلیل اگر حمایت‌ها از تولیدکننده در تعیین نرخ تخم مرغ اعمال نشود باز هم شاهد افزایش قیمت خواهیم بود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در ادامه تأکید کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید بسته‌های حمایتی خود را به کشاورزان سال گذشته اختصاص می‌داد که با تخصیص ندادن این تسهیلات، تولیدکننده و کشاورز با مشکل جدی روبه‌رو شدند و ناچار به افزایش قیمت خود هستند.

نماینده مردم کهگیلویه و بهمئی در مجلس در ادامه افزود: یکی از راهکارهای اساسی مبارزه با افزایش بی رویه قیمت مرغ و تخم مرغ در روزهای اخیر، برخورد جدی دولت با مافیای واردات اینگونه محصولات است که به این مسئله باید توجه ویژه ای شود.

بزرگواری تصریح کرد: نوسان موجود در قیمت تخم مرغ و نهاده های کشاورزی و افزایش سرسام آور قیمت علوفه که تولید و دامداری را از چرخه اقتصادی خارج کرده است نشاندهنده نبود مدیریت صحیح دولت بر بازار محصولات کشاورزی و دامی است.

دبیر کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد: به محض این که قیمت تخم مرغ متعادل شود باید سقف واردات و تعرفه به وضعیت پیشین برگردد.