corn.jpg

دولت درتعیین نرخ خرید تضمینی گندم بسیاری از هزینه ها راندید

چاپ

خبرگزاری مجلس شورای اسلامیalt

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس درباره نرخ خرید تضمینی گندم گفت:نرخ خرید تضمینی گندم باید حداقل هزینه های کشاورز را پوشش دهد اما نرخ اعلام شده این هزینه ها درست دیده نشده است.

عباس رجایی درگفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از تعیین قیمت ۵۵۰ تومان برای خرید تضمینی گندم افزود: نرخ خرید تضمینی که 

برای خرید گندم اعلام می شود کف قیمت است و قیمتی است که بایدهزینه تمام شده کشاورز را با یک سود عادلانه پوشش دهداما نرخ ۵۵۰ تومان برای گندم عادلانه نیست.

نماینده مردم اراک و کمیجان درمجلس شورای اسلامی اظهارداشت: درنرخ اعلام شده برای خرید تضمینی گندم هزینه های بخش کشاورزی درست دیده نشده و مطالعات کارشناسان درسراسر کشور نشان می دهد که نرخ ۶۰۰ تومان نرخ واقعی است.

وی  با بیان اینکه دولت  درنرخ اعلام شده بخشی از هزینه های کشاورزان را ندیده است گفت: هر نرخی پایین تر از ۶۰۰ تومان کشاورزان را با مشکل مواجه خواهد کرد.

رجایی اظهارداشت: اگر نرخ خرید تضمینی گندم پایین باشد علاوه بر کشاورز ، سیلوداران هم دچار مشکل شده و چرخه تولید دراین بخش معیوب خواهد شد.

رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود:امسال ۱۱ میلیون تن گندم در کشور تولید شده اما به دلیل نرخ پایین خرید تضمینی، کشاورزان تمایلی به فروش گندم به دولت ندارند و گندم کمتری وارد سیلوها شده است.

رجایی گفت: به دلیل پایین بودن نرخ خرید تضمینی، بیشتر گندم به صورت خودمصرفی، تغذیه دام و صادرات به عراق و افغانستان در قالب آرد و گندم مصرف شد و گندم‌ کافی ذخیره‌ نشد.

نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی (زراعی) برای گندم با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید پنج هزار و ۵۰۰ ریال، گندم دوروم با ۴ درصد افت مفید و ۲ درصد افت غیرمفید پنج هزار و ۸۰۰ ریال تعیین کرد.این در حالی است که به گفته فعالان پایین بودن این رقم موجب بی‌رغبتی فروش گندم از سوی تولیدکنندگان به دولت و در نتیجه کاهش ذخیره‌سازی در کشور شده است.