hen.jpg

شناسنامه دار کردن دام ها سدی در برابر سیل واردات

چاپ

خبرگزاری مجلس شورای اسلامیalt

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از واردات بی رویه دام به کشور طی ماه های اخیر، گفت: کشور ما از لحاظ اقلیمی موقعیت مناسبی برای تولید انواع دام و طیور در کشور دارد که واردات این محصول به صلاح تولید نیست که با شناسنامه دار کردن دام ها از واردات بی رویه نیز جلوگیری خواهد شد.

عباس پاپی زاده بالنگان در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری خانه ملت، افزود: با توجه به اینکه در ماه های اخیر و به منظور کنترل قیمت محصولات 

دامی، دولت اقدام به واردات دام زنده به کشور کرده است، بنابراین طرح شناسنانه دار کردن دام ها در دستور کار کمیسیون کشاورزی مجلس قرار گرفته است.

نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: شناسنامه دار کردن دام ها باعث می شود تا از میزان تولید و نیز چرخه ژنتیکی آن اطلاعات دقیقی کسب کرده و اصلاح نژادی نیز در آن ها صورت گیرد.

وی اظهارداشت: شناسنامه دار کردن دام ها ازتلفات احتمالی و نیز نوع نژادی که به کشور وارد شده اند اطلاعات جامعی کسب شده و از واردات دام های بیمار به کشور نیز جلوگیری می‌شود.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با تأکید بر اینکه هر گونه واردات محصولات کشاورزی و دامی باید منطقی و فقط در راستای تنظیم بازار و تعدیل قیمت ها در کوتاه مدت انجام شود، تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید در اینگونه واردات دقت نظر داشته و برنامه ریزی برای تولید محصولات داخلی را جهت حمایت از کار و سرمایه ایرانی اتخاذ کند.

این نماینده مجلس نهم  با بیان اینکه کشاورزان توانایی انتقال افزایش ناگهانی قیمت تولید محصولات را به سمت مصرف‌کننده‌ها ندارند، گفت: معیشت این خانوارها با هدفمندی یارانه‌ها به سختی تامین می‌شود، چرا که هم‌اکنون قیمت‌های تضمینی محصولات کشاورزی زیر قیمت هزینه‌های تولید است.

پاپی زاده افزود: در حال حاضر واردکننده‌های نهاده‌های کشاورزی به دلیل نوسانات نرخ ارز و تحریم‌های بین‌المللی با چالش‌های جدی‌ روبرو هستند و که باید برای این مسئله چاره ای اندیشیده شود.

نماینده مردم دزفول در مجلس با انتقاد از نبود برنامه ریزی صحیح در بخش کشاورزی گفت: متاسفانه در این بخش آینده‌نگری وجود ندارد و این در حالی است که برای تامین امنیت غذایی در افق ۱۴۰۴باید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شود.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان یادآور شد: دولت همواره در برنامه های خود از تأمین منافع تولید کننده و مصرف کننده در راستای تنظیم بازار صحبت می کند، در صورتیکه تاکنون تلاش های وزارتخانه های اقتصادی در این زمینه کارساز نبوده و ما همواره شاهد افزایش قیمت ها هستیم.