corn.jpg

واردات 2.9 میلیون تن گندم/ واردات گندم آمریکایی به 126 هزار تن رسید

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

در نیمه نخست سال جاری حجم واردات گندم به کشور به بیش از 2.9 میلیون تن رسید.

به گزارش خبرنگار ایسنا، براساس تازه‌ترین آمار گمرک ایران در مدت زمان یادشده بالغ بر 983 میلیون دلار گندم از 16 کشور و منطقه جهان وارد ایران شد. این 

میزان واردات نسبت به مدت مشابه در سال قبل از نظر وزنی 18 هزار و از نظر ارزشی 23 هزار درصد رشد نشان می‌دهد.

 

به معنای دیگر واردات گندم به کشور در شش ماهه نخست امسال نسبت به سال قبل از نظر وزنی 189 و از نظر ارزشی 234 برابر شده است. همچنین تنها در شهریور ماه امسال حدود 320 هزار تن گندم وارد کشور شد.

 

بیشترین حجم واردات گندم به ایران در نیمه نخست 1391 مربوط به سوئیس با 658 هزار تن، روسیه با 506 هزار تن، آلمان با 303 هزار تن، هلند با 320 هزار تن، برزیل با 231 هزار تن و قزاقستان با 195 هزار تن بوده است.

 

همچنین در این مدت نزدیک به 126 هزار تن گندم نیز از آمریکا به ارزش 42 میلیون دلار وارد ایران شد.

 

آذربایجان، اتریش، استرالیا، انگلستان، ازبکستان، امارات، ترکمنستان، سنگاپور و جزایر آنتیل هلند نیز از دیگر مبادی ورود گندم به کشور در نیمه اول امسال بودند.

 

به گزارش ایسنا پیش‌بینی می‌شود امسال بین شش تا هفت میلیون تن گندم وارد کشور خواهد شد.

 

به تازگی قیمت نان در استان‌های مختلف کشور به طور متوسط حدود 30 درصد افزایش یافت. این افزایش قیمت به افزایش جهانی قیمت گندم نسبت داده شده است. از سوی دیگر کیفیت پایین نان‌های تولید داخل نیز با انتقادات زیادی از سوی مصرف‌کنندگان مواجه بوده که وعده داده شده با ورود گندم‌های باکیفیت این مشکل تا حدودی برطرف می‌شود.