chick.jpg

افزايش مصرف سرانه تخم مرغ در کشور

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

سرانه مصرف تخم مرغ در ايران نسبت به سال هاي گذشته 20 عدد در سال اضافه شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، برخي از محصولات نظير گوشت مرغ و تخم مرغ در سلامتي افراد بسيار موثر هستند و تخم مرغ بدليل اينکه يک 

محصول کامل و سالمي است در بيشتر کشورها مقام قابل توجهي دارد و به همين دليل هفدهم مهرماه را روز جهاني تخم مرغ ناميدند.

 

بنابراين گزارش، ايران رتبه 10 توليد تخم مرغ در جهان را داراست اما مصرف سرانه تخم مرغ در کشور بسيار پائين است به گونه اي که مصرف مستقيم تخم مرغ در کشورهاي پيشرفته جهان حدود 220 عدد است اما مصرف تخم مرغ به طور مستقيم و غيرمستقيم در ايران 180 عدد است که نسبت به متوسط جهاني رقم بسيار پائيني است.

 

تخم مرغ به طور مستقيم در مصارف خانگي و غيرمستقيم در صنايع غذايي مورد استفاده قرار مي گيرد که همين امر موجب شده تا نه تنها ضامن سلامتي افراد است بلکه زمينه افزايش اشتغالزايي را فراهم مي کند.

 

عدم حمايت مسئولين و برنامه ريزان در کشور در برطرف کردن مشکلات صنعت تخم مرغ باعث بروز و زيان بسياري از مرغداران شده است به گونه اي که در 5 ماه نخست سال جاري مرغداران 345 ميليارد تومان خسارت ديدند و به طور ميانگين در هر کيلو 1000 تومان زيرقيمت تمام شده به فروش مي رسانند.

علاوه بر افزايش قيمت تمام شده محصول، عدم شناخت از مصرف تخم مرغ نيز از جمله مشکلات  توليدکنندگان اين صنعت است.

 

بنابراين گزارش قيمت نهاده ها تاثير به سزايي در قيمت نهاده ها، گاز سوزي مرغداري ها، هزينه هاي حمل و نقل و... نيز از جمله موارد تاثيرگذار بر قيمت تخم مرغ است به گونه اي که 75 درصد قيمت تخم مرغ مربوط به خوراک دام است و 80 درصد آن نيز وارداتي است.

 

بنابراين گزارش با تشکيل ستاد کشوري ترويج مصرف تخم مرغ، مصرف اين ماده غذايي نسبت به سال هاي گذشته افزايش پيدا کرده است.

 

طلاکش دبير ستاد کشوري ترويج تخم مرغ در اين خصوص افزود: در کشور سالانه 63 ميليون قطعه مرغ تخم گذار توليد مي شود و سالانه بيش از 750 هزار تن در کشور تخم مرغ توليد مي شود.

 

وي افزود: سرانه مصرف تخم مرغ در طي 2 سال گذشته 20 عدد ارسال اضافه شده است.

 

وي در خصوص تفاوت رنگ پوسته تخم مرغ ها در بازار افزود: تخم مرغ هاي رنگي و پوست قهوه اي از نظر ارزش غذايي هيچگونه تفاوتي با هم ندارند.

 

بنابراين گزارش، اقتصاد کشور برپايه توليد بنا شده است و توقف ظرفيت هاي توليد نه تنها اقتصاد را دچار مشکل مي کند بلکه باعث افزايش بيکاري در کشور مي شود.

 

بنابراين گزارش، با حمايت از اين صنعت در خصوص تعيين قيمت واقعي تخم مرغ، رشد و شکوفايي اين صنعت افزايش يابد و مصرف اين محصول مفيد نيز در کشور دوچندان شود.