chick.jpg

پذیرش معاملات آتی ذرت در مرحله نهایی/خوزستان انبار اصلی و تعیین کننده قیمت است

چاپ

خبرگزاری فارسalt

معاملات آتی ذرت در مراحل پایانی و بازدید انبار‌های زیر کلید بورس است، همچنین با توجه به اختصاص دو سوم تولید ذرت به خوزستان قیمت انبار این استان ملاک قیمت‌گذاری بورس خواهدبود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، چند ماه است بحث شروع معاملات آتی هفت کالا از جمله ذرت، کنجاله، کود اوره و سبد برخی کالا ها در رینگ فلزات در 

بورس کالا مطرح است که در مرحله نخست، پذیرش ذرت در دستور کار است.

 

برای پذیرش ذرت در معاملات آتی 4 مرحله وجود دارد که سه مرحله آن از جمله جلسه با وارد‌کنندگان، تولید‌کنندگان داخل و آموزش در خصوص نحوه معاملات و تحویل کالا انجام شده و تنها مرحله آخر بازدید از انبار‌های تولید کنندگان داخلی است، زیرا انبار وارد‌کنندگان که در بندر امام قرار داد مورد بازید و بررسی‌های لازم قرار گرفته است.

 

همچنین، در خصوص نحوه معاملات و تحویل کالا با وارد کنندگان، واسطه‌ها، تولید کنندگان داخلی، تعاونی‌های مرغداران تخمگذار و گوشتی نیز هماهنگی‌و آموزش‌های لازم انجام شده است. بر اساس آمار موجود پیش‌بینی شده که امسال 2 میلیون تن کشت ذرت وجود دارد که 800 هزار تن یعنی دو سوم ذرت کل کشور در خوزستان تولید می‌شود، بنابراین، با توجه به اینکه خوزستان تولید کننده اصلی است قیمت ذرت در معاملات آتی، نرخ انبار خوزستان خواهد بود و تنها هزینه حمل و درصد نوسان برای نقل و انتقال به آن اضافه می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، در یک یا دو هفته آینده بازدید از انبار‌های مورد نطر که قرار است زیر کلید بورس باشد انجام خواهد شد و انبار‌ها در  زمان شروع معاملات و 15 روز قبل از تحویل باید کالا موجودی داشته و برگه آزمایش‌های آن نیز مشخص باشد.

 

انبار پایه و اصلی ذرت در خوزستان است و مابقی انبار‌ها با توجه به درخواست استان‌ها مشخص می‌شود.پس از اتمام بازدید از انبار‌ها، پذیرش ذرت آتی باید در هیئت پذیرش بورس کالا و سازمان بورس به تصویب برسد.

 

به گزارش فارس، در مرحله اول برای بخش کشاورزی در معاملات آتی ابتدا به ترتیب ذرت، کنجاله و کود اوره قرار دارد و در رینگ فلزات و پتروشیمی نیز برخی کالاها در درست بررسی است.