chick.jpg

حمايت از توليد گندم و برنج با خريد تضميني و افزايش تعرفه

چاپ

واحد مرکزی خبرalt

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: با پرداخت به روز وجوه حدود 4 هزار و 800 تن برنج پرمحصول خریداری شده به نرخ تضمینی از کشاورزان و برنامه افزایش تعرفه واردات در فصل برداشت برنج، از تولید ملی حمایت می کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت ایران (شاتا) ،

عباس قبادی همچنین از خرید 2 میلیون و 100 هزار تن گندم مازاد بر نیاز کشاورزان خبرداد و افزود : کاهش خرید گندم درسال جاری به دلیل ورود بخش 

خصوصی به این عرصه در اجرای اصل 44 قانون اساسی و ماده110 قانون برنامه 

پنجم بوده است.

وی با تشریح وظایف شرکت بازرگانی دولتی ایران افزود: این شرکت متولی خرید گندم و برنج به نرخ تضمینی از کشاورزان است و مسئول تعیین قیمت محصولات کشاورزی و زمان اعلام آن نیست.

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در پاسخ به این سوال که چه دستگاه یا نهادی مسئول تعیین و اعلام بموقع قیمت محصولات کشاورزی است ؛ تصریح کرد: براساس مصوبه هیئت وزیران ، قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی از سوی وزیر جهاد کشاورزی به کارگروه مربوطه پیشنهاد و پس از تصویب کارگروه مزبور و ابلاغ آن به شرکت بازرگانی دولتی ایران، اجرایی می شود و وزارت صنعت،معدن وتجارت به عنوان عضو کارگروه درارایه پیشنهاد قیمت نقشی ندارد و مجری مصوبات کارگروه است .

 

قبادی گفت : مسئولیت قیمت گذاری محصولات کشاورزی از جمله گندم و برنج به اشتباه در هرسال به این وزارتخانه نسبت داده می شود،که لازم است به این مسئله توجه شود. 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران درخصوص نحوه حمایت از کشاورزان و تولیدات داخل ادامه داد: پرداخت به روز مطالبات وجوه گندم و برنج های خریداری شده از کشاورزان از برنامه های اصلی ما بود که به خوبی عملی شده و رضایت کشاورزان عزیز را جلب کرده است .

قبادی، از افزایش تعرفه واردات به عنوان برنامه دیگر وزارت صنعت،معدن وتجارت برای حمایت از تولید ملی یادکرد و ادامه داد: تلاش می شود در فصل برداشت محصولات کشاورزی ، تعرفه واردات به اندازه ای افزایش یابد تا واردات این محصولات توجیه اقتصادی نداشته باشد یا واردات این محصولات تا حد ممکن کاهش یابد.

معاون وزیر صنعت،معدن وتجارت، همچنین خرید تمامی برنج مازاد بر نیاز کشاورزان را تضمین کرد و گفت: این اطمینان را می دهیم تا آخرین کیلویی که شالیکاران خواهان تحویل برنج خود به ما باشند ، از آنان خریداری کنیم .