chick.jpg

بررسي قيمت مرغ در جلسه كارگروه امروز

چاپ

خبرگزاري ايسناalt

مديرعامل اتحاديه مرغداران: افزايش 10 درصدي توليد گوشت مرغ و افت قيمت

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران از بررسي شرايط توليد و قيمت گوشت مرغ در جلسه كارگروه امروز خبر داد و گفت: با توجه به افزايش 10 درصدي جوجه‌ريزي و به تبع آن افزايش توليد گوشت مرغ بايد براي جلوگيري از افت قيمت محصول مازاد بازار به سرعت جمع‌آوري شود.

حسين مقدم نيا در گفت‌وگو با خبرنگار كشاورزي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) از برگزاري كارگروه تنظيم بازار خبر داد و گفت: امروز در اين جلسه قيمت و شرايط توليد گوشت مرغ بررسي خواهد شد.

وي با تاكيد بر تسريع در جمع‌آوري گوشت مرغ گفت: مسوولان امر اعلام مي‌كنند آمادگي دارند هر ميزان توليد مازاد مصرف را جمع‌آوري كنند اما اگر جمع‌آوري به اندازه‌ كافي صورت مي‌گيرد چرا هنوز قيمت گوشت مرغ پايين‌تر از هزينه تمام شده آن است.

مقدم‌نيا اظهار كرد: درماه گذشته 97 ميليون تا 100ميليون قطعه جوجه‌ريزي صورت گرفته كه حاصل آن توليد بيش از 150 هزار تن گوشت مرغ است.

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران تصريح كرد: در شرايط عادي گوشت مرغ، مازاد مصرف است و اكنون هم كه جوجه‌ريزي افزايش يافته با عرضه‌ بيش از اندازه مواجه شده‌ايم كه باعث افت قيمت شده است.

وي افزود: در حال حاضر گوشت مرغ به اندازه كافي و به سرعت جمع‌آوري نمي‌شود لذا قيمت فروش آن از هزينه‌ تمام شده‌اش كمتر شده كه باعث كاهش اقبال به جوجه‌ريزي و افت قيمت جوجه نيز شده است.

به گفته‌ مقدم‌نيا در حالي كه قيمت تمام شده هر كيلو مرغ زنده 3200 تومان است كيلويي 3000 تومان از مرغدار خريداري مي‌شود و در بازار مصرف نيز مرغ گرم 4100 تا 4200 تومان قيمت دارد.

مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران قيمت خريد مرغ از سوي شركت پشتيباني امور دام براي انجماد و ذخيره‌سازي را 4800 تومان عنوان كرد.

وي اظهار كرد: در حالي كه توليد‌كنندگان نهاده‌ها و خوراك طيور را از بازار آزاد تهيه مي‌كنند قيمت فروش محصول‌شان تابع عواملي است و با توجه به اين‌كه صادرات ندارند، مرغ به صورت انبوه روي دست مرغدار مي‌ماند.

مقدم‌نيا قيمت هر كيلوگرم ذرت را 740 تومان و كنجاله سويا را 1070 تومان در بندر عنوان كرد و افزود: كيلويي 40 تا 50 تومان هزينه حمل به نرخ نهاده‌هاي توليد افزوده مي‌شود.