chick.jpg

بذر گندم برای كشت پاییزه كشاورزان كرمانشاه تامین شده است

چاپ

خبرگزاری ایلناalt

با پیگیری انجام شده، مشكلی بابت تامین بذرگندم برای كشت پاییزه در استان نداریم و كشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراكز جهاد كشاورزی در دهستانها بذر مورد نیاز خود را تامین كنند.

کرمانشاه ـ ایلنا: سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد كشاورزی كرمانشاه گفت: علی‌رغم مشكلاتی كه از نظر میزان بارش موثر و سرمای زودرس در سال زراعی گذشته داشتیم، با برنامه‌ریزی‌ انجام ‌شده 17 هزار و 781 تن بذر گندم خریداری شده كه با 13 هزار و 839 تن بذر موجود، اكنون 

31 هزار و 520 تن بذر گندم آبی و دیم موجود داریم.

 

به گزارش خبرنگار ایلنا از کرمانشاه، دكتر سید افشین صفوی افزود: امسال 157 هزار و 750 تن گندم مازاد بر مصرف از كشاورزان استان با قیمت تضمینی و 386 هزار و 851 تن خرید گندم توسط بخش خصوصی خریداری شده و حدود 181 هزار و 284 تن نیز میزان خود مصرفی كشاورزان برآورد می‌شود.

 

صفوی با بیان اینكه تولید گندم امسال استان نسبت به سال گذشته كاهش داشته است، گفت: میزان خسارت به مزارع گندم استان به دلیل خشكسالی در مناطق گرمسیری 70 درصد و در مناطق معتدل و سرد بین 35 تا 45 درصد برآورد شده است.

 

وی با اشاره به دلایل كاهش تولید گندم در استان در سال زراعی جاری، گفت: سال زراعی جاری در مناطق معتدل و سرد از پنجم آبان تا 12 بهمن و در مناطق گرم از 29 آبان تا 12 بهمن بارندگی موثری نداشتیم، همچنین سرمای زودرس پاییزه در زمان طی نمودن مراحل فنولوژیكی رشد سبب خسارت به مزارع شد، از سوی دیگر كاهش دما در اسفند ماه باعث خسارت سرمازدگی به مزارع گندم استان گردید.

 

صفوی افزود: موثرترین بارش در زراعت، بارش های اردیبهشت ماه است كه متاسفانه امسال این بارش ها را نداشتیم و همین امر نیز سبب كاهش عملكرد محصول شد.