corn.jpg

موردي از آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در استان كرمان وجود ندارد

چاپ

خبرگزاري آناalt
مديركل دامپزشكي استان كرمان از عدم مشاهده مورد مثبتي از آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در اين استان خبر داد.
به گزارش ایانا ،دكتر غلامرضا زيدآبادي در اين خصوص گفت: آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان يكي از مهمترين بيماريهاي تهديد كننده صنعت طيور كشور مي باشد
.
وي افزود: بيماري آنفلوانزاي فوق حاد پرندگان در صورت ورود به استان كرمان مي تواند با وارد آوردن لطمات جبران ناپذير به صنعت پرورش طيور علاوه بر ايجاد بحران در بازار گوشت مرغ استان موجب بيكاري افراد و از بين رفتن سرمايه هاي ملي موجود شود.

 

مديركل دامپزشكي استان كرمان مبارزه با بيماريهاي دام و طيور را در راستاي وظيفه خطير دامپزشكي مبني بر صيانت از سرمايه هاي دامي دانست و گفت: صيانت از سرمايه هاي دامي به عنوان يكي از زير ساخت هاي تامين امنيت غذايي موجب تنظيم بازار گوشت استان مي گردد.

دكتر غلامرضا زيدآبادي تصريح نمود: صيانت از سرمايه هاي دامي موجب رونق صنعت دامپروري، حفظ شغل و سرمايه هاي موجود و افزايش اشتغال مي شود، در واقع موجب تحقق عملي شعار حمايت از كار و سرمايه ايراني مي گردد.

وي با اشاره به اينكه مواردي از انتقال ويروس بيماري انفلوانزاي فوق حاد پرندگان به انسان در برخي كشورها مشاهده شده است بيان داشت: مخاطرات اين بيماري علاوه بر تهديد صنعت طيور و امنيت غذايي، به دليل احتمال انتقال به انسان تهديدي جدي براي بهداشت جامعه مي باشد.

مديركل دامپزشكي استان كرمان با يادآوري پايش مستمر وضعيت صنعت طيور استان با نمونه برداري هاي ميداني و گزارش دهي از طريق سيستم GIS طيور توسط اين اداره كل گفت: هر ساله با نزديك شدن به فصل پاييزو افزايش احتمال ورود اين بيماري به استان، طرح ملي پايش بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيور در استان كرمان برگزار مي گردد.

اين مسئول دامپزشكي استان كرمان افزود: طرح ملي پايش بيماري آنفلوانزاي فوق حاد طيوركه از 4 شهريور ماه جاري آغاز شده بود، با جمع آوري 2هزارو 77 نمونه خون از پرندگان بومي و صنعتي به پايان رسيد.

زيدآبادي با اشاره به مشكلات گرفتن نمونه خون از پرندگان گفت: اين تعداد نمونه خون از 32 روستا و 9 واحد صنعتي پروش طيور استان اخذ شده است.

مديركل دامپزشكي استان كرمان در ادامه بيان داشت: 3هزارو 764 آزمايش بر روي 2هزارو 77 نمونه اخذ شده در آزمايشگاه مرجع و منطقه ايي اين اداره كل انجام شده است.

دكتر غلامرضا زيدآبادي مديركل دامپزشكي استان كرمان در پايان با اشاره به اينكه موردي از آنفلوانزاي فوق حاد طيور در استان كرمان مشاهده نشده است از تمام افرادي كه با طيور در تماس هستند درخواست نمود در صورت مشاهده هرگونه تلفات مشكوك به اين بيماري مراتبط را از طريق شماره تماس 1512-0341 و يا شماره پيامك 3000231512 به اطلاع اين اداره كل برسانند.