soy.jpg

نرخ خرید تضمینی گندم برای سال 92 بیش از 30 درصد افزایش یافت

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

تهران - عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: با پیگیری های دولت و مجلس در کار گروه بررسی تخصصی مشکلات بخش کشاورزی، نرخ خرید تضمینی گندم برای سال 92 با بیش از 30 درصد افزایش انجام خواهد شد.

ˈمحمد اسماعیل نیاˈ عصر چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: طبق قانون باید نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی بر اساس تورم و هزینه های تمام شده 

تولید برای هر سال محاسبه، تعیین و برای اجرا به موقع اعلام شود.

 

به گفته وی، در صورت افزایش تورم و هزینه های تمام شده تولید این رقم نیز مورد بررسی قرار گرفته و افزایش می یابد.

 

وی با اشاره به این که، نرخ خرید تضمینی گندم سال 91 اواخر اردیبهشت ماه جاری (اواخر فصل برداشت گندم) تعیین و ابلاغ شد گفت: اعلام دیر هنگام نرخ خرید تضمینی مشکلاتی را برای کشاورزان ایجاد کرد.

 

اسماعیل نیا ادامه داد: طبق آمار وزارت جهاد کشاورزی امسال حدود 12 میلیون و 900 هزار تن گندم تولید شده که فقط حدود 2.5 تا سه میلیون تن آن خرید تضمینی و مابقی توسط کارخانجات آردسازی خریداری شده است.

 

نماینده مردم کاشمر تصریح کرد: با تلاش های کار گروه تخصصی بررسی مشکلات بخش کشاورزی، امسال نرخ خرید تضمینی گندم چند ماه زودتر از فصل گرما تعیین و اعلام شد که این موضوع می تواند در کاهش مشکلات تولیدکنندگان گندم کشور موثر باشد.

 

وی تاکید کرد: کار گروه بررسی تخصصی بخش کشاورزی در جهت تعامل مجلس شورای اسلامی و دولت با حضور معاون اول رییس جمهوری، وزرا و معاونان وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و جهاد کشاورزی و نمایندگان کمیسیون کشاورزی مجلس به منظور بررسی مشکلات بخش و تعادل در قیمت گذاری محصولات کشاورزی تشکیل شده است.

 

وی افزود: هم اکنون مشکل تولیدکنندگان مرغ گوشتی، تخم مرغ، گوشت قرمز، شیرخام، چای و گندم در این کار گروه در دست بررسی است.