corn.jpg

اختصاص 11 هزار میلیارد ریال تسهیلات به کشت گندم و جو

چاپ

altخبرگزاری فارس

مدیر عامل بانک کشاورزی گفت: 11 هزار و 592 میلیارد ریال تسهیلات برای کشت گندم و جو اختصاص می‌یابد.

محمد طالبی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، با اشاره به شروع سال زارعی جدید 91-92 از اول مهرماه، گفت: بانک کشاورزی به منظور 

تامین سرمایه در گردش کشاورزان برای کشت گندم، جو و خرید کود شیمیایی مبلغ 11 هزار و 592 میلیارد ریال تسهیلات به استانهای مختلف کشور ابلاغ کرده است.

 

وی افزود: این تسهیلات با معرفی سازمانهای جهاد کشاورزی استان و از محل منابع داخلی بانک پرداخت می‌شود.

 

مدیر عامل بانک کشاورزی افزود: تسهیلات سرمایه در گردش برای کشت گندم به صورت متمرکز از طریق منابع داخلی بانک تامین شده و برای استفاده از آن ضروری نیست که برنامه منابع و مصارف استانی بانک حتما رعایت شود.

 

طالبی افزود: نرخ سود تسهیلات سرمایه در گردش براساس عقود مبادله‌ای 14 درصد است که دوره بازپرداخت تسهیلات نیز متناسب با شرایط هر منطقه و براساس پیش‌بینی زمان فروش محصول و حداکثر یک ساله است.

 

مدیر عامل بانک کشاورزی در مورد کشاورزانی که وام در جریان و یا بدهی دارند، گفت: کشاورزان دارای بدهی باید به بانک مراجعه کرده و تعیین تکلیف کنند، تا از این تسهیلات بتوانند استفاده کنند.

 

طالبی خاطرنشان کرد: از این تسهیلات 402 میلیارد ریال برای تامین کود شیمیایی، 1788 میلیارد برای تامین سرمایه در گردش کاشت، داشت و برداشت محصول جو پیش‌بینی شده است.

 

وی افزود: همچنین این تسهیلات برای تامین مبالغ سرمایه در گردش مورد نیاز کشاورزان و تجهیز 714 هزار هکتار کشت آبی جو و 896 هزار کشت دیم جو و 9400 میلیارد ریال برای کاشت، داشت و برداشت گندم اختصاص می‌یابد.

 

طالبی افزود: پیش‌بینی می‌شود این تسهیلات 2 میلیون و 719 هزار هکتار سطح گندم آبی و 3 میلیون 961 هزار هکتار سطح گندم دیم را پوشش دهد.

 

وی در مورد افزایش تسهیلات نسبت به سال گذشته گفت: 11.5 هزار میلیارد تسهیلات سال جاری نسبت به رقم مشابه سال قبل حدود 50 تا 60 درصد رشد نشان می‌دهد.

 

طالبی در مورد ضمانت دریافت تسهیلات سرمایه در گردش گفت: روش پرداخت این تسهیلات برای کشاورزان شناخته شده است و آنها به راحتی دریافت می‌کنند، مشکل خاصی وجود ندارد، زیرا تا حدود 20 میلیون ریال به صورت ضمانتی به کشاورزان پرداخت می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد.

 

وی در مورد اینکه برای هر هکتار زمین چه مقدار تسهیلات پرداخت می‌شود، گفت: در هر هکتار متناسب شرایط هر منطقه تسهیلات تنظیم و در اختیار استانها قرار می‌گیرد، ولی به طور میانگین برای هر هکتار کشت آبی جو حدود 150 هزار تومان و برای هر هکتار کشت دیم جو حدود 80 هزار تومان براساس محاسبات معاونت امور تولیدات گیاهی وزارت جهاد کشاورزی پرداخت می‌شود.