soy.jpg

واگذاري گندم به بخش خصوصي توليد کشاورزان را افزايش مي دهد

چاپ

باشگاه خبرنگاران جوانalt

يک کارشناس اقتصادي گفت: در صورتي که توليد گندم و همچنين خريد و فروش آن از کشاورزان به بخش خصوصي واگذار شود باعث ايجاد رغبت و ايجاد بازار رقابتي بين توليدکنندگان گندم مي شود.

اردکانيان در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، درباره واگذاري توليد گندم به بخش خصوصي در سال آينده گفت: معضل کنوني کشاورزي ما اين 

است که عرضه و خريد و فروش جو که رقيب گندم است به بخش خصوصي واگذار شده و قيمت محصول جو حدود 800 تومان بوده در حالي که گندم در حدود 500 تومان توسط دولت از توليدکنندگان خريداري مي شود، بنابراين رغبتي براي توليد محصول براي کشاورز وجود ندارد.

 

وي افزود: دولت به منظور تامين نان و نياز کارخانجات سالانه مقدار قابل توجهي واردات گندم دارد و با توجه به اينکه اين محصول با ارز دولتي خريداري مي شود قيمت پائين تري نسبت به جو داشته در صورتي که کاشت گندم نياز بيشتري به آب داشته و همچنين سطح زيرکشت کمتري نسبت به جو دارد بنابراين در اين وضع کنوني کاشت گندم براي کشاورزان اصلا مقرون به صرفه نيست.

 

اين کارشناس اقتصادي گفت: در صورتي که واردات گندم و همچنين خريد و فروش آن از کشاورزان به بخش خصوصي واگذار شود باعث ايجاد رغبت و رقابت بين توليدکنندگان گندم مي شود.