wheat.jpg

آغاز ذخيره‌سازي مرغ، افزايش قيمت شير و گوشت قرمز بدون نوسان

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

طي هفته اخير پس از جلسات متعدد بالاخره قيمت خريد شيرخام پايه با 20 تومان افزايش، كيلويي 770 تومان اعلام شد و همچنين با توجه به افزايش جوجه‌ريزي و افزايش توليد گوشت مرغ ذخيره‌سازي اين محصول آغاز شده و به صورت توافقی كيلويي 4800 تومان از مرغداران خريداري مي‌شود.

 در جلسه ستاد تنظیم بازار كه سه‌شنبه گذشته برگزار شد قیمت یک کیلوگرم شیر خام پايه (3.2 درصد چربي و بار میکروبی یک میلیون) در دامداری 770 تومان تعیین شد.

پیش از این در آخرین تفاهم‌نامه دامداران قیمت شیر خام پايه 750 تومان تعیین شده بود.

 

** افزايش 20 توماني قيمت شيرخام

به گفته جمشيد سليماني ـ مدیرعامل اتحادیه دامداران استان تهران ـ براساس مصوبات ستاد تنظیم بازار، وزارت تجارت متعهد شده است در ازاي دریافت یک کیلوگرم شیر خام 770 تومانی، 245 گرم جو به قیمت 620 تومان، 245 کیلوگرم ذرت به قیمت 630 تومان، ‌190 گرم سویا به قیمت 930 تومان و 190 گرم سبوس به قیمت 288 تومان تحویل دامدار دهد.

 

وی گفت: شرکت پشتیبانی امور دام نيز متعهد شده است در ازاي تحویل علوفه ارزان، چک دو ماهه از اتحادیه سراسری دامداران به عنوان متولی توزیع بگیرد، صنایع لبنی نیز پول دامداران را به صورت نقدی و چک روز تحویل دهد.

 

در اين مصوبه مقرر شده است دستگاه ناظر هم به صحت اجرای مصوبات نظارت کافی داشته باشد.

 

** وجود 15 هزار تن گوشت مرغ مازاد و آغاز ذخيره‌سازي

اما گوشت مرغ كه با توجه به افزايش جوجه‌ريزي روند افزايشي گرفته و به گفته مرغداران اين محصول در سالن‌ها مانده است، ذخيره‌سازي آن آغاز شده و به صورت توافقي كيلويي 4800 تومان توسط شركت پشتيباني امور دام جمع‌آوري مي‌شود.

 

اما در اين ميان مرغداران خواهان تعيين كف و سقف قيمت اين محصول و همچنين تسريع در جمع‌آوري مازاد مصرف هستند كه بدين منظور از نهاد رياست جمهوري تقاضاي برگزاري جلسه و رسيدگي به موضوع را داشتند كه به گفته مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي قرار بود اين جلسه عصر روز يكشنبه برگزار شود كه به صبح روز دوشنبه موكول و مجددا لغو شد.

 

با توجه به افزايش جوجه‌ريزي به ميزان 95 ميليون قطعه، توليد گوشت مرغ مازاد مصرف است كه در اين باره مقدم‌نيا تاكيد كرد: به منظور جلوگيري از افت شديد قيمت مرغ و هم‌چنين پيشگيري از كاهش جوجه‌ريزي در آينده بايد كف و سقف قيمت مشخص و مازاد مصرف سريعا جمع‌آوري شود تا تعادل در بازار گوشت مرغ ايجاد شود.

 

طبق اعلام مديرعامل اتحاديه سراسري مرغداران گوشتي ماهانه 15 هزار تن گوشت مرغ مازاد مصرف است و همچنين در صورتيكه قيمت تمام‌شده اين محصول 3300 تا 3400 تومان است كيلويي 3100 تومان از مرغدار خريداري مي‌شود.

 

** گوشت قرمز بدون نوسان

اما گوشت قرمز بدون تغيير در ميزان توليد و قيمت در بازار مصرف عرضه مي‌شود و تنها مشكل دامداران در اين زمينه تامين نهاده‌هاي ارزان قيمت است.

 

** پيشنهاد ذخيره‌سازي 10 هزار تني تخم‌مرغ

تخم‌مرغ نيز كه پيش‌بيني شده در ماه جاري 67 هزار تن توليد داشته باشد اين ماه را به عنوان پر تقاضاترين ماه سال تجربه مي‌كند چراكه با بازگشايي مدارس و آغاز فصل سرما مصرف تخم‌مرغ در صنايع افزايش مي‌يابد لذا مرزغداران در اين مدت قيمت محصول را بر اساس افزايش تقاضا افزايش مي‌دهند تا بخشي از زيان توليد پنج ماهه اول سال را جبران كنند كه البته اين ساسيت روال هر ساله بوده است و طبق تجربيات بازار قيمت اين محصول از نيمه مهرماه متعادل خواهد شد.

 

طبق اعلام دبير كانون سراسري انجمن‌هاي صنفي پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار هر كيلو تخم‌مرغ در مرغداري 3200 تومان خريداري مي‌شود.

 

به گفته طلاكش 335 هزار تن تخم‌مرغ تا پايان مرداد‌ماه توليد شده و تا پايان سال ميزان توليد اين محصول به 850 هزار تن خواهد رسيد كه كاملا جوابگوي بازار مصرف است.

 

اما بر اساس جلسات متعددي كه طي يك ماه اخير در ستاد تنظيم بازار براي تخم‌مرغ برگزار شده ذخیره 10 هزارتن تخم‌مرغ به‌صورت چرخشی به منظور تنظیم بازار اين محصول در دستور قرار گرفته است.

 

در اين باره هدایت الله اصغری ـ مديرعامل اتحاديه مرغداران مرغ تخم‌گذار ـ گفت: پیشنهاد اين اتحادیه براي برنامه‌ریزی یکساله تولید تخم‌مرغ در وزارت صنعت، معدن و تجارت درحال بررسی است.

 

به گفته وي بر اساس اين طرح توليد تخم‌مرغ از حالت کوتاه‌مدت خارج خواهد شد و با ذخيره‌سازي موجود در مواقعی که قیمت تخم مرغ از حد توافق شده پائین‌تر شود برای حمایت از تولیدکنندگان محصول مازاد جمع آوری و ذخیره می‌شود و در شرايط افزایش قیمت بیش از حد تعادل، ذخیره انجام شده در راستای حمایت از مصرف‌کنندگان به بازار عرضه مي‌شود.

 

آخرين قيمت هر كيلو جو، يونجه و ذرت 700 تومان، كنجاله سويا 1200 تومان، كاه و كلش 400 تومان و سبوس گندم 480 تومان است.