wheat.jpg

برآورد خسارت 70 درصدي مزارع گندم در مناطق گرمسيري كرمانشاه

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

سرپرست معاونت بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه، پيش‌بيني میزان تولید گندم استان در سال زراعی جاری را حدود 725 هزار و 135 تن اعلام کرد.

دکتر سید افشین صفوی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، منطقه کرمانشاه، اظهار كرد: در سال زراعی 91-90 از 440 هزار هکتار از 

اراضی زراعی استان، کار برداشت گندم انجام شد.

 

وی درباره میزان تولید گندم استان در سال زراعی جاری، گفت: تخمین میزان تولید گندم استان در این سال 725 هزار است.

 

صفوی افزود: امسال 157 هزار و 750 تن گندم مازاد بر مصرف از کشاورزان استان با قیمت تضمینی خریداری شده و 386 هزار و 851 تن توسط بخش خصوصی خریداري شده است. همچنین حدود 181 هزار و 284 تن میزان خود مصرفی کشاورزان برآورد می‌شود.

 

صفوی با بیان این‌که تولید گندم امسال استان نسبت به سال گذشته کاهش داشته است، عنوان كرد: میزان خسارت وارده به مزارع گندم استان به دلیل خشکسالی در مناطق گرمسیری 70 درصد و در مناطق معتدل و سرد بین 35 تا 45 درصد برآورد شده است.

 

وی با اشاره به دلایل کاهش تولید گندم در استان طی سال زراعی جاری، گفت: سال زراعی جاری در مناطق معتدل و سرد از پنجم آبان تا 12 بهمن و در مناطق گرم از 29 آبان تا 12 بهمن بارندگی موثری نداشتیم. همچنین سرمای زودرس پاییزه در زمان طی كردن مراحل فنولوژیکی رشد سبب بروز خسارت به مزارع شد. از سوی دیگر کاهش دما در اسفند باعث خسارت سرمازدگی به مزارع گندم استان گردید.

 

صفوی افزود: موثرترین بارش در زراعت، بارش‌های اردیبهشت است که متاسفانه امسال این بارش‌ها را نداشتیم و همین امر نیز سبب کاهش عملکرد محصول شد.

 

سرپرست معاون سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت: با وجود این مشکلات با تلاش کارشناسان و پرسنل سازمان و کشاورزان، 17 هزار و 781 تن بذر گندم خریداری شد که با 13 هزار و 839 تن بذر موجود، اکنون 31 هزار و 520 تن بذر گندم آبی و دیم موجود است و مشکلی از بابت تامین بذر مورد نیاز برای سال زراعی آتی وجود نخواهد داشت؛ کشاورزان می‌توانند برای سال زراعی آینده از این بذور گواهی شده و مرغوب استفاده کنند.