soy.jpg

طرح بازگشت بخشی از وظایف وزارت صنعت به کشاورزی/ گندم‌ داخلی خوراک دام شد

چاپ

خبرگزاری مهرalt

نماینده مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نحوه عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خرید تضمینی گندم از کشاورزان گفت: متاسفانه گندم‌های خریداری شده از کشاورزان به دلیل عدم نگهداری در فضای مناسب، خوراک دام شد.

محمدمهدی برومندی در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: قیمت نامناسب خرید تضمینی گندم از یک سو و افزایش قیمت علوفه از جمله یونجه و جو تا کیلویی 700 

تومان از سوی دیگر، باعث شد تا کشاورزان و تولیدکنندگان گندم، محصول با کیفیت خوراکی را به جای خوراک دام مصرف کنند، در مقابل مجبور شده‌ایم ارز نایاب را از کشور خارج کنیم و گندم بی‌کیفیت خارجی را برای مصرف مردم وارد کنیم.

 

این نماینده مجلس، افزود: موضوعی که در بحث قیمت گندم اتفاق افتاده باعث نگرانی همه ما است. امسال وزارت کشاورزی اعلام کرد ۱۱میلیون تن تولید کرده، وزارت صنعت، معدن و تجارت 3 میلیون تن گندم خریده است. اگر فرض را بر این بگذاریم که وزارت صنعت درست نمی‌گوید و وزارت کشاورزی هم این مقدار را تولید نکرده آیا در این مملکت ۷میلیون تن گندم تولید شده است.

 

وی با اشاره به اظهارت برخی دولتمردان ادامه داد: خشکسالی یکی از مهمترین دلایل کاهش تولید گندم است؛ اما به این معنی نیست که آن قدری تولید نکردیم که عدد و رقم اختلاف فاحش داشته باشد. بنابراین ما  می‌گوییم عدم قیمت‌گذاری صحیح در مسئولیت گندم کشور را دچار مشکل کرد. یکی از مباحث مهم این است که چرا قیمت گندم را اعلام نمی‌کنند، کشاورز باید برنامه‌ریزی کند و بداند تولید به صرفه هست یا نیست؟

 

برومندی گفت: اعتقاد داریم شرکت پشتیبانی امور دام نقش واقعی را در حمایت از تولید و نظارت بر مصرف ایفا نکرده و به همین دلیل در طرح انتزاع بخشی از وظایف وزارت صنعت معدن و تجارت پیگیر هستیم که این اختیارات را به وزارت کشاورزی برگردانیم.

 

این نماینده مجلس، اظهار داشت: وزارت صنعت معدن و تجارت باید توضیح دهد به چه دلیل گندم خریداری شده از کشاورزان را با افزایش ۷۰ تا ۸۰ تومانی در هر کیلو به کارخانه‌های آردسازی می‌فروشد؟ این مابه التفات قیمت در کجا خرج می‌شود؟ نکته دوم اینکه گندمی که وارد می‌شود گرانتر از خرید داخل است؛ چرا دولت همان بهایی را که برای خرید گندم خارجی هزینه می‌کند، به تولید‌کننده داخلی نمی‌دهد؟