soy.jpg

تعرفه 90 درصدی واردات برنج درفصل برداشت،خریدخارجی آن راغیرقابل توجیه می کند

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

 مدیرعامل شرکت مادرتخصصی بازرگانی دولتی ایران می گوید: با توجه به دو برابرشدن تعرفه واردات برنج (90درصد ) همزمان بافصل برداشت ، واردات توجیه اقتصادی ندارد و کمتر کسی به چنین کاری اقدام می کند.

ˈعباس قبادی ˈ روز شنبه در گفت وگو با ایرنا عنوان کرد: یکی از تدابیر دولت برای حمایت از تولید داخلی ایجاد موانع برای واردات کالاهای خاص است ،به همین 

دلیل تعرفه برنج که در طول سال 45 درصد است ،در فصل برداشت دو برابر می شود .

 

مجموع نیاز کشور به واردات برنج سالانه حدود یک تا 1.2 میلیون تن است .

 

 

 

** خرید یک هزار تن برنج پرمحصول

 

وی همچنین یکی از برنامه های دولت برای حمایت از شالیکاران را خرید برنج پرمحصول با نرخ تضمینی عنوان کرد و گفت : از ابتدای فصل برداشت تاکنون یک هزار تن برنج خریداری شده است .

 

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت با دعوت از شالیکاران برای فروش برنج مازاد پرمحصول خود به مراکز خرید دولتی عنوان کرد : پول برنج شالیکاران به روز پرداخت می شود و تاخیری دراین خصوص وجود نخواهد داشت .

 

قبادی قیمت خرید تضمینی برنح رابا توجه به نوع برنج بین یک هزار و 700 تا یک هزار و 900 تومان اعلام کرد.

 

وی افزود: مراکز خرید شرکت بازرگانی دولتی تا آخرین کیلوگرم برنجی که شالیکاران حاضر به فروش باشند را خریداری خواهند کرد.

 

 

 

** خریداری بیش از 2 میلیون تن گندم

 

مدیرعامل شرکت مادر تخصصی بازرگانی دولتی ایران در ادامه این گفت وگو درباره وضعیت خرید تضمینی گندم (هر کیلوگرم 420 تومان ) نیز گفت : تاکنون بیش از 2 میلیون تن گندم توسط مراکز خرید این شرکت خریداری شده و تا پایان فصل برداشت این فرایند ادامه دارد.

 

وی این توضیح را نیز داد که با توجه به هدفمندی زنجیره گندم ، آرد و نان همزمان با دولت، بخش خصوصی نیز به خرید گندم اقدام می کند و بخشی نیز توسط آنها از گندمکاران خریداری شده است.

 

 

 

** ما مسئول تعیین نرخ تضمینی گندم و برنج نیستیم

 

معاون وزیر صنعت ، معدن وتجارت با بیان اینکه شرکت بازرگانی دولتی هیچ نقشی در اعلام قیمت خرید تضمینی گندم و برنج ندارد، گفت : نرخ ها توسط سایر دستگاه های مسئول اعلام می شود و این شرکت فقط مسئول خرید محصول است .