corn.jpg

کاهش چشمگیر خرید تضمینی گندم/ امسال واردات برنج نداشته‌ایم

چاپ

خبرگزاری فارسalt

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی از کاهش چشمگیر خرید تضمیمی گندم به دلیل ورود بخش خصوصی به این عرصه خبر داد و گفت: امسال هیچ گونه واردات برنج توسط شرکت بازرگانی دولتی صورت نگرفته است.

عباس قبادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس اظهار داشت: قیمت خرید تضمینی گندم را کارگروه تعیین قیمت خرید تضمینی محصولات 

کشاورزی تعیین می کند، که این کارگروه از معاون اول و معاون برنامه ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ، وزیر صنعت ، معدن و تجارت و وزیر جهاد کشاورزی تشکیل شده است .

 

وی افزود: براساس مصوبه هیات وزیران ، قیمت خرید تضمینی محصولات و تولیدات کشاورزی از ناحیه وزیر جهاد کشاورزی به کارگروه مربوطه پیشنهاد و پس از تصویب کارگروه مزبور و ابلاغ به شرکت بازرگانی دولتی ایران اجرایی می شود.

 

قبادی تاکیدکرد : وزارت صنعت ، معدن و تجارت بعنوان عضو کارگروه در ارائه پیشنهاد قیمت نقشی ندارد و مجری مصوبات کارگروه است .

 

وی درخصوص خرید گندم داخلی گفت: شرکت  بازرگانی دولتی ایران تا این موقع از سال 2 میلیون و 100هزارتن گندم با نرخ تضمینی 4200 ریال از کشاورزان خریداری کرده است.

 

معاون وزیر صنعت ، معدن  و تجارت با اشاره به اینکه میزان خرید امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش چشمگیری داشته است افزود: این میزان کاهش ناشی از تصمیم دولت در راستای اجرای اصل 44 قانون اساسی مبنی بر ورود بخش خصوصی به خرید گندم می باشد .

 

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با موفق خواندن نحوه اجرای سیاستها و برنامه ریزی های دولت در زمینه خرید تضمینی گندم تصریح کرد : با تدابیر اندیشیده شده امسال بخش خصوصی حضوری پررنگ در عرصه خرید مستقیم گندم از کشاورزان داشته است و این امر درواقع به نفع کشاورزان بوده است چرا که کشاورزان مختار بوده اند تا گندم تولیدی خود را حتی با نرخهای بالاتر به بخش خصوصی  بفروشند ، که این مهم اتفاق افتاده ا ست .

 

قبادی همچنین اضافه کرد : فروش گندم دولتی از ناحیه شرکت بازرگانی دولتی ایران نیز نسبت به دوره مشابه سال قبل با کاهش 50 درصدی روبرو بوده که این امر نشان از تامین ماده اولیه مورد نیاز کارخانجات آرد سازی به صورت مستقیم توسط خود کارخانجات بخش خصوصی دارد .

 

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت درخصوص تنظیم بازار برنج نیز گفت: شرکت بازرگانی دولتی ایران براساس وظایف و ماموریت های محوله ، متولی تنظیم بازار و تامین و حفظ ذخایر استراتژیک کشور در زمینه کالاهای اساسی می باشد. لذا براین اساس هر گاه نیاز کشور ایجاب کند و میزان تولید داخل کفاف مصرف را ندهد و ذخایر موجود استراتژیک کالاها کمتر از حدود مدنظر قانون باشد، با اخذ مجوز از مراجع ذیصلاح ، اقدام به تامین و واردات آن از خارج کشور خواهد کرد.

 

وی در پایان اعلام کرد : در زمینه خرید و واردات برنج در سالجاری تاکنون اقدام به واردات فیزیکی این کالا نشده است ، لیکن به منظور حفظ ذخایر استراتژیک اقدامات اولیه درخصوص گشایش اعتبار برای خرید برنج از خارج کشور صورت گرفته است.