chick.jpg

تولید بیش از 10 میلیون تن گندم در کشور حاصل فعالیت های تحقیقاتی است

چاپ

خبرگزاری ایرناalt

رییس بخش تحقیقات غلات وزارت جهاد کشاورزی گفت: تولید بیش از 10 میلیون تن گندم در زراعت آبی کشور حاصل فعالیت های تحقیقاتی و پژوهشی است.

ˈمجتبی وهاب زاده ˈ روز دوشنبه در حاشیه برگزاری گردهمایی برنامه ریزی تحقیقات و بذر غلات آبی کشور در کرج به خبرنگار ایرنا گفت: برای رسیدن به این 

میزان تولید سالانه حدود سه هزار تن بذر گندم که دو هزار و 500 تن آن ارقام اصلاح شده است در طبقات پرورشی یک ، دو و سه تولید و بین کشاورزان توزیع می شود.

 

وی اضافه کرد: اکنون سطح زیر کشت گندم آبی کشور 6/2 میلیون هکتار است که 95 درصد این اراضی با ارقام اصلاح شده پوشش داده می شود.

 

وی بیان داشت : 88 سال فعالیت تحقیقاتی و پژوهشی کارشناسان و محققان کشور در بخش غلات اکنون زمینه کشت و زرع 55 رقم تجاری گندم را در کشور فراهم کرده است .

 

وهاب زاده گفت: بخش تحقیقاتی غلات برای به روز کردن فعالیت های پژوهشی خود با برخی مراکز تحقیقاتی بین المللی همکاری مشترک دارد و در داخل کشور نیز تفاهم نامه هایی با مراکز علمی و دانشگاهی در اجرای پایان نامه های دانشجویی در مقطع دکتری و کارشناسی ارشد منعقد کرده است .

 

وی افزود: فعالیت های پژوهشی این بخش در ایستگاهها و مراکز تحقیقات مختلف کشور در زمینه افزایش عملکرد، بهبود کیفیت ارقام جدید، مقاوم به بیماریها و تنش های شوری ، خشکی و کم آبی و جوانه زنی قبل از برداشت است.

 

وهاب زاده گفت: تحقیقات غلات در کشور از سال 1303 که تعدادی از کارشناسان سازمان جهانی فائو به ایران آمدند در مدرسه فلاحت کرج که امروز پردیس کشاورزی است با جمع آوری ارقام بومی کشور آغاز شد و در سال 1338 به صورت رسمی فعالیت های تحقیقاتی غلات در موسسه تحقیقات اصلاح ، تهیه نهال و بذر ادامه یافت.

 

وی بیان داشت : اکنون بخش تحقیقات غلات با داشتن 300 محقق و کارشناس در 41 ایستگاه تحقیقاتی استانهای مختلف در زمینه های به زراعی و به نژادی و تولید هسته های اولیه بذر فعالیت دارد.

 

به گزارش خبرنگار ایرنا ، گردهمایی دو روزه برنامه ریزی سالانه تحقیقات غلات که با شرکت حدود 200 نفر از کارشناسان ، محققان ، مروجان و کشاورزان پیشرو در کرج در حال برگزاری است،امروز پایان می یابد.