soy.jpg

ميزان کشت محصولات استراتژيک همدان اعلام شد

چاپ

مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان همدان گفت: محصولات زراعي در دو مرحله پاييزه و بهاره کشت مي‌شوند که غالب محصولات پاييزه شامل گندم، جو و کلزا و غالب محصولات بهاره نيز شامل سيب زميني، چغندرقند و ذرت است.

 شهرام پرورش افزود: در سال زراعي جاري افزون بر 419 هزار هکتار از اراضي استان زير کشت محصول گندم قرار گرفته که 90 هزار هکتار به صورت آبي و الباقي به صورت ديم کشت شده است.

وي ادامه داد: تاخير در مراحل رشدي محصول گندم، ناشي از عدم بارندگي کافي درپاييز، نبوددماي کافي در فصل بهار و تا حدودي پديده گرد و غبار ،احتمالاًبر ميزان توليد گندم استان تاثير گذار خواهد بود. سال گذشته 876 هزار تن گندم در استان همدان توليد شده که 576 هزار تن آن تحويل مراکز خريد شد.

پرورش خاطر نشان كرد: ديگر محصول پاييزه استان جو است که در سال جاري حدود 87 هزار هکتار از اين محصول در استان کشت شده که منجر به توليد حدود 220 هزار تن محصول خواهد شد. سال گذشته نيز حدود 84 هزار هکتار جو در استان کشت شده بود که 220 هزار تن محصول از آن برداشت شد.

وي ادامه داد: همچنين حدود 4850 هکتار سطح سبز کلزاي کشت شده در فصل پاييز گزارش شده است که توليدي بالغ بر 8500 تن را به دنبال خواهد داشت. اين درحاليست که سال گذشته از سطحي معادل 4200 هکتار حدود 6900 تن محصول خريداري و تحويل مراکز خريد شد.

وي درباره محصولات بهاره استان نيز گفت: غالب اين محصولات عبارتند از سيب زميني، چغندرقند و ذرت که در حال کشت در استان هستند.

مدير زراعت سازمان جهاد کشاورزي استان همدان تصريح کرد: در محصول سيب زميني کشت محصول تابستانه آن به پايان رسيده و حدود 11 هزار هکتار زير کشت قرار گرفت که حدود 440 هزار تن محصول از آن برداشت و از اواخر تير تا اواخر شهريور به بازار عرضه خواهد شد. کشت 12500 هکتار سيب زميني پاييزه نيز شروع شده که تا اواخر خرداد به پايان خواهد رسيد.

وي از انعقاد قرارداد 4400 هکتار چغندرقند و کشت 90 درصدي آن خبر داد و افزود: کارخانه‌هاي طرف قرارداد عبارتند از همدان، لرستان، بيستون و اصفهان و پيش بيني مي شود افزون بر 140 هزار تن محصول از اين مزارع برداشت گردد. اين در حاليست که سال گذشته 2750هکتار چغندقند در استان همدان کشت گرديده بود که 113 هزار تن محصول از آن برداشت شد.

پرورش افزود: تاکنون حدود 3500هکتار ذرت دانه اي در استان همدان کشت شده و پيش بيني مي‌شود تا 7500 هکتار ادامه يابد که انتظار مي رود بيش از 70 هزار تن محصول توليد و برداشت شود.

وي سال زراعي جاري راسالي خاص از نظر شرايط آب وهوايي ارزيابي کرد و گفت: درصورت اعمال مديريت فني مزرعه مي‌توانيم انتظار سالي خوب را داشته باشيم و در اين رابطه نقش کشاورزان و بهره برداران مهم و تاثيرگذار است و زارعين براي جلوگيري از افت توليد در مزارع خود به توصيه هاي اين سازمان توجه کافي معطوف دارند.

افزودن نظر

جوملا فارسی توسعه و پشتیبانی توسط گروه نرم افزاری جوملا
حامی پروژه ملی جوملا فارسی شرکت نوید ایرانیان