soy.jpg

بخشي از نوسانات قيمت مرغ عـمـدي بود

چاپ

خبرگزاری ایسناalt

مدير عامل شركت فروشگاه‌هاي زنجيره‌اي رفاه تاكيد كرد كه به اعتقاد او بخشي از نوسانات قيمتي در بازار مرغ عمدي بوده است.

محمدرضا رشيدي با انتقاد از افرادي كه بدون حضور در كارهاي اجرايي فقط به انتقاد از دولت 

مي‌پردازند، گفت: نه فقط در بازار مرغ، بلكه در همه توليدات دامي ما اين‌طور است كه در ماه‌هاي مختلف نوسان توليد داريم.

 

به گفته او مثلا در تابستان توليد جوجه كم مي‌شود. در ماه‌هايي از سال تخم‌مرغ خوراكي بيشتر توليد مي‌شود، اما نكته‌اي كه وجود دارد اين است مصرف مرغ در ماه 120 هزار تن است و اين رقم يا بايد وارد شود يا توليد. ازسوي ديگر ميزان توليد هم معلوم است.

 

او ادامه داد: وقتي به بخش خصوصي اجازه تنظيم بازار داده مي‌شود، بايد انتظار داشت كه شايد اين عده يك ماه نخواهند توليد كنند.

 

رشيدي با تاكيد بر اين كه ظرفيت توليد كشور هم‌اكنون كافي است و به حدود يك ميليون و 600 هزار تن رسيده است، خاطرنشان كرد: البته بايد اين ظرفيت مديريت شود. در يك مقطعي وقتي توليد‌كننده به دليل اين‌كه مي‌خواهد قيمت‌ها را افزايش دهد، توليد را متوقف مي‌كند، دولت بايد از ابزار‌هاي قانوني براي جلوگيري از اين روش‌هاي غلط استفاده كند.

 

مديرعامل فروشگاه رفاه با تاكيد بر اين كه به نظر او در موضوع افزايش قيمت مرغ عمدي در كار بود و برخي توليد‌كنندگان براي اين‌كه قيمت را افزايش دهند، توليد را متوقف كردند، ادامه داد: معمولا اين‌طور است كه وقتي توليد داخل با مشكل مواجه مي‌شود، واردات صورت مي‌گيرد. خود واردات هم يك پروسه‌اي طولاني است و بايد ضوابط بهداشتي و شرعي در واردات رعايت شود.

 

وي با بيان اين كه مثلا در تركيه يك‌هزار كشتارگاه مرغ وجود دارد كه ما فقط از هشت كشتارگاه آن با تاييد سازمان دامپزشكي مي‌توانيم مرغ وارد كنيم، گفت: اين درحالي است كه آنها به جز ايران مشتري‌هاي ديگري هم دارند و ظرفيت‌ توليدشان مشخص است.

 

او با بيان اين كه نوسان قيمت ارز و تاثير آن روي واردات مواد اوليه مي‌تواند بر قيمت‌ها تاثير بگذارد، گفت: اما اين تاثير آنقدر دفعي و سريع نيست، كالاهايي كه ما الان مصرف مي‌كنيم، الان وارد نكرده‌ايم و شايد برخي از آنها مربوط به دو ماه پيش باشد، ولي به هر حال روال اين‌گونه است كه وقتي كالايي فروخته مي‌شود، با پول آن مواد اوليه وارد مي‌شود و اين چرخه ادامه دارد.

 

وي با اشاره به اين كه فروشگاه رفاه داراي يكي از بزرگ‌ترين شبكه‌هاي توزيع در كشور است و به همين دليل در برخي جلسات ستاد تنظيم بازار شركت مي‌كند، تاكيد كرد كه هيچ وقت ذخاير كالا در كشور صفر نشده است.

 

رشيدي با بيان اين كه شرايط كشورهاي صادركننده مرغ به ايران هم نوساني است و در فصل‌هاي مختلف، قيمت مرغ توليدي در آنها فرق مي‌كند، ادامه داد: البته بعضي افزايش قيمت‌ها حبابي است؛ مانند زماني كه مرغ به كيلويي 7000 تومان رسيد.

 

وي افزود: وقتي قيمت‌ها حبابي و نسبت به قيمت واقعي يك كالا فاصله زياد شد، مشخص است كه دخالت‌هايي در بازار اين كالا در حال صورت گرفتن است. دولت الان قيمت 4600 تومان يا حدود آن را براي قيمت واقعي مرغ در نظر گرفته است. البته قيمت تمام شده مرغ براي توليد داخل يا مرغ وارداتي متفاوت است. ضمن اين كه كمبود نهاده‌ها هم مي‌تواند قيمت مرغ را افزايش دهد.