wheat.jpg

توليد 300 هزار تن دانه روغني در كشور

چاپ

خبرگزتری ایاناalt

مدير كل پنبه و دانه‌هاي روغني كشور از توليد 300 هزار تن دانه روغني در كشور خبر داد.

محمدرضا درگاهي در گفت‌وگو با ايسنا ، اظهار كرد: از 200 هزار هكتار سطح زيركشت دانه‌هاي روغني در كشور 300 هزار تن محصول برداشت مي‌شود.

مدير كل پنبه و دانه‌هاي روغني كشور با اشاره به تاكيد برنامه پنجم توسعه براي افزايش توليد دانه‌هاي روغني در سطح كشور، ابراز اميدواري كرد تا پايان برنامه پنجم توسعه، اين مقدار توليد، به يك ميليون و 200 هزار تن برسد.

وي با اشاره به نامگذاري امسال توسط مقام معظم رهبري به نام سال توليد ملي حمايت از كار و سرمايه ايراني و همچنين تاكيد ايشان براقتصاد مقاومتي، تلاش براي خودكفايي دراين محصول استراتژيك را از مهم ترين برنامه‌هاي وزارت جهاد كشاورزي برشمرد و گفت: متاسفانه تا به امروز بيش از 80 درصد دانه‌هاي روغني كشور از كشورهاي مالزي، برزيل و هندوستان وارد مي شود.

او حركت منسجم و دانش محور را از مهم‌ترين رويكردهاي وزارت جهاد كشاورزي براي خودكفايي كشور در دانه‌هاي روغني دانست و افزود: حمايت از كشاورزان با خريد تضميني محصولات، با قيمت مناسب از ديگر اقداماتي است كه براي حمايت از توليد ملي صورت گرفته است. درگاهي نياز امروز كشور در روغن را يك ميليون و 270 هزار تن دانست و با اشاره به اينكه هم اكنون بيش از دو و نيم ميليون تن كنجاله از نيازهاي كشور است تصريح كرد: كشور مي تواند با برنامه‌ريزي و افزايش سطح زير كشت در يك برنامه 5 ساله به خوكفايي برسد.

اين مسوول در ادامه خريد تضميني و قيمت مناسب را از دلايل ترغيب كشاورزان براي خريد اين محصول برشمرد و ادامه داد: با اقدامات صورت گرفته پيش‌بيني مي‌كنيم امسال كاشت اين محصولات به 25 درصد نياز كشور برسد. وي زيرساخت‌هاي كشور در توليد محصولات دانه‌هاي روغني را مناسب ارزيابي و خاطر نشان كرد: هم اكنون امكان كشت كلزا در 30 استان كشور وجود دارد همچنين مي‌توان در كلزا و گلرنگ تمام كشور را تحت پوشش اين محصول قرار داد. درگاهي با اشاره به طرح توسعه دانه‌هاي روغني، پرداخت كمك‌هاي فني اعتباري به صورت بلاعوض و پرداخت تسهيلات با بهره بسيار كم را از مهم‌ترين برنامه هاي وزارت جهاد كشاورزي براي توسعه توليد دانه‌هاي روغني در كشور دانست و افزود: يكي از مهم‌ترين برنامه‌هاي جهاد كشاورزي پرداخت يارانه توليدات به صورت مستقيم به كشاورزان و توليد كننده است.